E40 en A12 worden stadsboulevards in Brussel

De autosnelwegen E40 en de A12 worden op Brussels grondgebied tot stadsboulevards omgevormd. Dat betekent: minder rijvakken en maximaal 50 kilometer per uur. Vanaf volgende week wordt de capaciteit stelselmatig afgebouwd.

Elke dag rijden ruim 75.000 mensen langs de E40 in het oosten of via de A12 in het noorden de hoofdstad binnen. Nu doen ze dat tegen een snelheid van maximaal 120 kilometer per uur. Maar daar komt verandering in, zo schrijft De Standaard.

Al vanaf volgende week zijn de E40 en de A12 op Brussels grondgebied officieel geen autosnelweg meer, al zal de praktische uitwerking nog enkele maanden duren. Ze worden omgevormd tot "stadsboulevards" en de snelheidslimiet zal er stelselmatig dalen tot 50 kilometer per uur. Een precieze timing is er niet.

De snelheidsverlaging komt er wellicht al op kortere termijn. Zodra de werken aan het tunnelcomplex in het oosten afgewerkt zijn - zeker voor de zomer - zal de snelheid daar alvast tot 50 kilometer per uur beperkt worden en verdwijnt één rijstrook. De E411 eindigt al enkele jaren als stadsboulevard in Brussel. (lees verder onder de afbeelding)

Littekens op Brussel

Beide segmenten, telkens goed voor ongeveer anderhalve kilo­meter, zullen ook smaller worden. De E40 krimpt richting de hoofdstad van zes naar vier rijstroken. De capaciteit van de A12 neemt in beide richtingen af van drie tot twee rijstroken. Als compensatie komt er in het noorden een grote overstapparking, met aansluitingen op het Brusselse MIVB-net.

"Door ­files voortaan buiten onze stadsgrenzen te houden, sluiten we aan bij tal van Euro­pese steden. Dit zal niet alleen de levenskwaliteit, maar ook de luchtkwaliteit ten goede komen. De snelwegen zijn littekens op Brussel", zegt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). 

In een reactie aan BRUZZ laat het kabinet van Smet wel weten dat er volgende week nog geen ingrijpende veranderingen te merken zullen zijn. Pas vanaf het voorjaar zullen autobestuurders zich moeten aanpassen. "Het neemt allemaal wat tijd in beslag om de veranderingen stelselmatig door te voeren."

100907parkway.jpg
Simulatiebeeld van enkele jaren geleden van de E40 als 'parkway'. De overtollige rijvakken kunnen op termijn plaatsmaken voor groen en een fietssnelweg.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?