Positief advies voor overstapparking A12

© Brussel Mobiliteit
| Esplanade aan het eind van de A12 Heizel: hier zou een overstapparking komen.
Updated: 21-11-2018 - 07:31

De overlegcommissie van de stad Brussel heeft een positief advies afgeleverd voor de overstapparking aan Esplanade. Aan dat gunstig advies zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet er onder meer een fietsbrug over de A12 gebouwd worden.

Het plan past in het voornemen van de regering om 10.000 plaatsen in overstapparkings te maken en zo de autodruk in de stad te verminderen. Op de Madridlaan, ter hoogte van Esplanade, zouden 1.800 auto's en 150 fietsers terecht moeten kunnen. De overstapparking krijgt een ondergrondse verdieping en ook bovenop het dak van het 15 meter hoge gebouw zullen wagens kunnen staan.

Na de effectenstudie is het project lichtjes gewijzigd, want aanvankelijk was de capaciteit vastgelegd op 1.500 parkeerplaatsen. De huidige voetgangersbrug boven de A12, die nog dateert van Expo 58 wordt gedeeltelijk behouden en zal ook gerenoveerd worden.

Vlakbij de overstapparking kruisen verschillende trajecten van het fietsGEN. Om te voorkomen dat fietsers 1,2 kilometer moeten omrijden, vraag Brussel-Stad dat de nieuwe, geplande voetgangersbrug aan de Boxerweg ook toegankelijk wordt voor fietsers.

Om de overstapparking te plaatsen, moet de A12 lichtjes opgeschoven worden richting de Meiselaan. Daarover moet opnieuw een openbaar onderzoek geopend worden. Er moeten ook maatregelen genomen worden om de verhoogde geluidshinder tegen te gaan.

Geen parking voor NEO

Enkele stadsverenigingen zagen in de overstapparking vooral een goedkope parkeerruimte voor het NEO-project op de Heizel. Dat kan niet de bedoeling zijn, klinkt het. "Alle nodig maatregelen moeten genomen worden, zodat parking Esplanade een transitstation en geen eindstation wordt." Welke maatregelen dat zijn, laat de overlegcommissie in het midden.

Dat er op de Madridlaan een tiental tourbussen moet kunnen parkeren, wisten we al. De overlegcommissie vraagt echter na te gaan of er ook een overdekt in- en uitlaadstation mogelijk is in de omgeving. Vrachtwagens zullen er niet kunnen stilstaan. 

Er moeten ten slotte nog garanties komen dat verouderde wagens, die wegens de Lage Emissiezone Brussel niet mogen inrijden, wel kunnen parkeren in de P+R Esplanade.

Brussel Mobiliteit kan met het advies onder voorwaarden aan de slag. Het is uiteindelijk de Brusselse regering die een vergunning aflevert.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?