Etterbeekse meerderheid verdeeld over plannen fietspaden Tervurenlaan

Het kabinet-Smet heeft plannen klaarliggen om een bidirectioneel fietspad aan te leggen langs de ventweg van de Tervurenlaan.

Nadat de gemeente Etterbeek eerder resoluut tegen de plannen van het Gewest was om een dubbelrichtingsfietspad op de Tervurenlaan aan te leggen, keren meerderheidspartijen Ecolo en Groen nu toch hun kar. "Dat heet voortschrijdend inzicht."

In februari trokken Etterbeeks burgemeester Vincent De Wolf (MR) en schepen van Mobiliteit Rik Jellema (Ecolo-Groen) aan de alarmbel in de media. Ze zagen de plannen van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) om een dubbelrichtingsfietspad tussen de Leopold II Square en Merode op de Tervurenlaan aan te leggen niet zitten. Dat stukje is één kilometer lang en een bekende ontbrekende schakel in het fietspadennetwerk.

Ze hekelden de 'haastige aanpak' van de minister en stelden dat zijn plan ronduit gevaarlijk was, onder andere omdat er veel parkeergarages zijn en automobilisten niet altijd de reflex hebben om langs beide kanten te kijken om uit hun garage te rijden. De gemeente legde een eigen plan om tafel, met onder andere een eenrichtingsfietspad langs beide kanten van de weg. 

'Snelle oplossing is prioriteit'

Maar nu staat Ecolo-Groen toch open voor een proefopstelling. "Wij hebben de voorbije maanden samengezeten met de fietsersverenigingen en Brussel Mobiliteit. Voor ons is een snelle oplossing voor die ontbrekende schakel prioritair, en het gewestelijk plan is het beste plan dat nu voorhanden is. Dat heet voortschrijdend inzicht," aldus Jellema aan BRUZZ.

Tegelijkertijd stuurt de gemeente, in naam van het volledige college, echter een persbericht waarin nogmaals herhaald wordt dat de plannen van het Gewest onwenselijk zijn.

"Het ontwerp van het fietspad dat het Gewest voor ogen heeft omvat een schoolvoorbeeld van een inrichting die veel ongelukken veroorzaakt, in die zin dat het op een parallelweg, waar een groot aantal voertuigen in volle vaart voorbijrijden, voor een doorsnee bestuurder onmogelijk is om zich te concentreren op het autoverkeer dat van links komt en tegelijkertijd voortdurend te letten op het fietsverkeer dat van rechts komt, soms ook tegen hoge snelheid," staat er te lezen in het bericht.

Het is nu onduidelijk of de proefopstelling er effectief komt. Burgemeester De Wolf heeft namelijk de bevoegdheid om het via een politiereglement te verbieden. "Ik heb de verantwoordelijkheid te waken over de veiligheid in mijn gemeente," klinkt het. 

Studiebureau

De gemeente heeft een studiebureau aangeduid om om de risico's "objectief in kaart te brengen," maar ook daar is er onduidelijkheid over. 

De Wolf laat weten dat hij de resultaten van dat onderzoek afwacht om te beslissen over de fietspaden. Ecolo-Groen wil echter de fietspaden wel tijdelijk inrichten, en dan het studiebureau laten bestuderen of de opstelling veilig is of niet. 

Protestactie

Vrijdagavond voeren verschillende fietsersverenigingen actie aan de Tervurenlaan voor de snelle uitvoering van het dubbelrichtingsfietspad. "Het project van het Gewest botst nu jammer genoeg op een gemeentelijk njet. In tegenstelling tot de gewestelijke plannen, is het door de gemeente Etterbeek voorgestelde alternatief niet wat fietsers vragen. Er is geen coherentie tussen de bestaande weginrichting voor fietsers en er is geen oplossing op korte termijn om de veiligheid te verbeteren," aldus de verenigingen.

 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?