Er werd een fabricageprobleem vastgesteld bij de leverancier van de batterijen, schrijft Villo zelf in een mail aan haar klanten.
Concreet gaat het om een probleem met de elektronische kaart, die tot oververhitting van de batterij kan leiden. "En dat is potentieel schadelijk", zegt Jerome Blanchevoye, woordvoerder voor JC Decaux. "In Lyon zijn er zo drie incidenten geweest, gelukkig zonder grote schade. Daarom roepen we de batterijen nu terug in de steden waar we dit type van elektrische fiets gebruiken, te weten Lyon, Brussel en Dublin."
Om de batterij te vervangen, kan je naar de eVillo! Boutique gaan in de Joseph Stevensstraat, of de batterij gratis per opsturen. Je krijgt daartoe een pdf-document ter beschikking.
Het kan wel even duren eer je een nieuwe batterij ontvangt. "Zo'n twee tot drie maanden", zegt Blanchevoye. "Onze leverancier moet nu een nieuwe batterij maken, vandaar dat het zo lang duurt."
De opnametermijnen worden opgeschort zolang de batterij onbeschikbaar is.
Net vandaag/dinsdag zei minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in de commissie Mobiliteit dat er een reservatiesysteem voor de elektrische Villo's komt. Dat schrijft La Capitale. Nu is het niet mogelijk om als gewone Villo-gebruiker de elektrische variant te reserveren, maar dat zal vanaf september veranderen.