Gewest trekt bijna miljard euro uit voor openbaar vervoer

Bekijk ook de afspeellijst: dinsdag 24 november 2020
Updated: 24-11-2020 - 19:58

Twee nieuwe buslijnen, frequentere metro’s op lijnen 2 en 6 en miljoenen om algemene zone 30 voor te bereiden. Het zijn maar enkele maatregelen die mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) vandaag voorstelt in het parlement. Het Gewest wil in 2021 bijna een miljard euro uitgeven aan openbaar vervoer.

Van den Brandt stelt dinsdag de begroting mobiliteit voor in het Brussels parlement. En ondanks budgettair moeilijke tijden oogt die ambitieus. De Brusselse regering spendeert volgend jaar liefst 1,4 miljard euro aan mobiliteit. Dat is bijzonder veel op een totaal van 6,5 miljard.

Het leeuwendeel gaat naar openbaar vervoer en de MIVB, waarvan de dotatie met 61 miljoen stijgt, tot 945 miljoen. Met dat geld zullen onder meer twee nieuwe buslijnen uitgebaat worden: lijn 74 tussen Erasmus en Ukkel Stalle en lijn 52 tussen Vorst-Nationaal en het Centraal Station. Het busnet krijgt er volgend jaar overigens 151 nieuwe hybride voertuigen bij.

Meer metro

Opmerkelijk is ook een verhoging van de frequentie op metrolijnen 2 en 6. Tijdens de piekuren rijdt daar vandaag een metrostel om de drie minuten. Dat interval krimpt tot 2 minuten 30 seconden. Dat wordt onder meer mogelijk omdat er tien nieuwe metrostellen bijkomen van het type M7. Op het tramnet is er een versterking van het avondaanbod van lijnen 82 en 55.

De gewone tarieven worden volgend jaar niet verhoogd. Voor jongeren onder 25 jaar wil de regering de toegankelijkheid tot het openbaar vervoer versterken, al dan niet via gratis openbaar vervoer. Er is daarvoor 3,3 miljoen euro begroot.

Elke Van den Brandt, Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

Met de Stad 30, de nieuwe naam voor de veralgemeende zone 30, staat er nog een groot mobiliteitsproject op het programma. Vanaf 1 januari wordt de snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur de regel in plaats van de uitzondering in heel het gewest. Voor de begeleiding van die maatregel trekt het Gewest 7,1 miljoen euro uit. Een deel van dat geld gaat naar gemeenten, die aanpassingen kunnen doen aan hun wegennet.

Verkeersluwe wijken

2021 is ook het jaar waarin getimmerd zal worden aan de eerste vijf verkeersluwe wijken die kaderen in het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move. Daarvoor plant de regering 25 miljoen euro in. Waar dat kan blijft het Gewest ook ontharden om plaats te maken voor groen.

Er komen verder ook investeringen in het fietsnetwerk en fietsparkings, in het promoten van de bakfiets als professioneel transportmiddel en in de renovatie van de Brusselse tunnels. Die zullen volgend jaar 113 miljoen kosten.

“De Brusselse regering investeert in een leefbare, verkeersveilige en groenere stad,” zegt Van den Brandt. “We breiden de alternatieven voor de auto uit met meer bussen, trams, metro’s en fietspaden, en per jaar worden vijf wijken autoluw.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?