De renovatie Leopold II-tunnel basiliek  en de Keizer Karellaan
© PhotoNews | (archiefbeeld)

Gewest zoekt oplossing voor files tussen Rogier en IJzer

VT
© BRUZZ - Belga
31/08/2018

Nu de eerste grote fase van de werken aan de Leopold II-tunnel afgerond is, heeft Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) een balans opgemaakt van de verkeerssituatie en de begeleidende maatregelen. Voor de zomer van 2019, wanneer de tunnel opnieuw dichtgaat, wordt er alvast gezocht naar een oplossing voor de files tussen Rogier en IJzer en een nieuwe locatie voor de overstapparking.

Op 1 en 2 juli, de eerste twee dagen van de sluiting van de tunnel, was het voor vele automobilisten nog zoeken naar de juiste weg of het juiste vervoersalternatief, maar de verwachte chaos bleef grotendeels uit. Toch zijn er ook enkele punten voor verbetering vatbaar.

Zo vormde het knelpunt tussen de Antwerpsepoort en het IJzerplein een groot probleem voor de doorgang van de bussen en de brandweer. “Daar rijden tijdens de spits zo'n 60 bussen van De Lijn. Er moet een structurele oplossing komen,” aldus minister Smet.

Voorlopig liggen er nog geen concrete plannen op tafel. “We denken aan een alternatieve route voor de bussen of een andere inrichting van de verkeerssituatie,” zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit.

Alternatief voor overstapparking C

Ook voor de overstapparking C wordt naar een alternatief gezocht. “Het was wel te verwachten dat die geen succes zou worden. Dat heeft onder andere te maken met de locatie, de parking ligt te ver van een aansluiting op het openbaar vervoer,” zegt minister Smet.

“Volgend jaar willen we graag een overstapparking in Vlaanderen, bijvoorbeeld in Groot-Bijgaarden. Dat was dit jaar nog niet mogelijk omdat er infrastructuurwerken moeten gebeuren. Daar hadden we geen tijd voor.”

Meer politie tijdens spits

Smet hamert ook op de rol van de lokale politie om de verkeerssituatie in goede banen te leiden. "We hebben tijdens de zomer gemerkt dat de politieaanwezigheid op kruispunten echt een verschil maakt", aldus Smet. Hij pleit er dan ook voor om meer agenten in te zetten tijdens de spitsuren, dus ook wanneer er geen gewijzigde verkeerssituatie is.

"Het is gebleken dat de politie nu geen controles uitvoert tijdens de spits, terwijl dit een basistaak is en het gedrag van de automobilisten voor file zorgt. We gaan hiervoor samenzitten met de zones", aldus Smet.

Renovatie Leopold II-tunnel

De renovatiewerken aan de verouderde Leopold II-tunnel zullen tot 2021 duren. Enkel 's nachts en tijdens de zomers wordt de tunnel volledig afgesloten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Renovatie Leopold II-tunnel, Pascal Smet, Brussel Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni