Good Move is de opvolger van Iris 2, en legt de grote beleidslijnen vast op vlak van mobiliteit. Het nieuwe mobiliteitsplan was het resultaat van een co-constructieproces waaraan de meeste Brusselse en Belgische spelers uit zowel de overheids- als de privésector deelnamen. Het plan betekende volgens de Brusselse regering een keuze voor een leefbare, verkeersveilige stad, door in te zetten op autoluwe wijken, sterk openbaar vervoer, en een vlottere verkeerscirculatie.
Tegen 2030 moet het autogebruik dalen met 24 procent. Voorts wil de regering 34 procent minder doorgaand verkeer, het fietsgebruik verviervoudigen, meer openbare ruimte teruggeven aan de Brusselaars, en vijftig autoluwe wijken creëren. Bij Brussel Mobiliteit is men bijzonder trots op de internationale erkenning. "De jury vond in Good Move vooral volgende punten doorslaggevend: de indrukwekkende participatie van de bevolking tijdens het openbaar onderzoek, de betrokkenheid van alle Brusselse partners bij de opmaak van Good Move, de visie op de stad als ecosysteem en de programmatische dimensie," klinkt het.
Ook minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) reageert verheugd: "Brussel koos met Good Move voor een duurzame, leefbare toekomst en krijgt daar nu internationale erkenning voor. In de komende tien jaar zal Brussel die broodnodige verandering ondergaan, met meer ruimte voor bewoners en bezoekers, schonere lucht en 50 autoluwe wijken. Ik dank Brussel Mobiliteit voor het huzarenstukje, minister-president Rudi Vervoort (PS) voor de steun en Pascal Smet (one.brussels-SP.A) voor het pionierswerk."
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.