Havenbedrijven zien versmalling Van Praetlaan niet zitten

© Kabinet Elke Van den Brandt
| De Vuurkruisenlaan wordt een wandel- en fietsboulevard, de Van Praetlaan wordt versmald. De havenbedrijven vrezen lange files.

De Brusselse havengemeenschap maakt zich zorgen over de plannen voor een versmalling van de stadsboulevards die aansluiten op de A12. “Als we de transitie willen maken naar het gebruik van de waterweg, moeten vrachtwagens ook wel uit de haven raken,” zo klinkt het.

Het Brussels Gewest heeft ambitieuze plannen met de aansluiting op de A12, langs de tuin van het Kasteel van Laken. Vandaag rijdt het verkeer de stad binnen via de Van Praetlaan, en weer buiten via de Vuurkruisenlaan. Het gewest wil het verkeer naar de Van Praetlaan brengen, zodat de Vuurkruisenlaan een fiets- en wandelboulevard kan worden.

Het Brussels Gewest maakt zich sterk dat de capaciteit voor de auto niet vermindert. Door de verkeerssnelheid te verlagen en verkeerslichten weg te halen, moet het verkeer even vlot kunnen doorstromen als vandaag.

Maar werkgeversorganisaties hebben daar hun twijfel over. Eerder liet Agoria-directeur René Konings zich al kritisch uit over de heraanleg van de A12.

Nu reageert ook Voka Metropolitan. De Vlaamse werkgeversorganisatie heeft woensdag op de overlegcommissie een bezwaarschrift ingediend. “Het is een noodkreet vanuit de Havengemeenschap (de vereniging van de bedrijven die in het havengebied gevestigd zijn, SVG),” zegt woordvoerder Eric Laureys.

“Het verkeer van en naar de haven zal op de Van Praetlaan op één rijstrook worden gebracht. Dit brengt de ontsluiting van de haven voor het vrachtverkeer in gevaar. Het zal klanten afschrikken, bedrijven zullen vertrekken.”

“Als we de transitie naar het verkeer op het kanaal willen bevorderen, is dit beslist geen goed idee,” voegt Laureys daar nog aan toe.

Fietssnelweg

Dichter in de stad ziet de Havengemeenschap nog een tweede probleem opduiken: de heraanleg van de Havenlaan. Die zit al lang in het slop, maar volgens de Havengemeenschap is er in de nieuwe plannen te weinig rekening gehouden met de mogelijke groei van de havenbedrijven.

Vooral de fietssnelweg langs de kant van de havenbedrijven in het plan is een doorn in het oog van de havengemeenschap. De bedrijven vrezen voor verkeersconflicten tussen vrachtwagens en fietsers. Bij het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van Den Brandt (Groen) zegt men zich daar bewust van te zijn en, op dit punt, naar een oplossing te zoeken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?