Voka Metropolitan blijft achter het Metro 3-project staan. De werkgeversorganisatie pleit ervoor om de eerste fase van het project alsnog af te werken en het tweede deel te herbekijken, conform met de benadering van aftredend Brussels minister van Begroting Sven Gatz (Open VLD).

©
Belga
| De werf aan het Zuidpaleis voor Metro 3 (archiefbeeld).
Werkgeversorganisatie Voka Metropolitan blijft achter Metro 3-project staan
De toekomst van het metrolijn 3-project lijkt onzeker. Het miljardenproject moet voorzien in een rechtstreekse metrolijn van Vorst naar Evere, dwars doorheen Brussel. De gloednieuwe metrolijn was oorspronkelijk tegen 2030 gepland. Maar een onzekere budgettaire situatie in het Brussels Gewest en heel wat operationele tegenslagen op de bouwwerven spelen het project parten.
Het lijkt er stilaan op dat het project nooit de eindhalte zal bereiken. Ondertussen lopen de kosten hoog op, geschat op 4,7 miljard euro anno 2025 (een verdubbeling ten aanzien van 2021).
Verschillende stemmen in Brussel en daarbuiten opperden reeds het project een halt toe te roepen om het Gewest te sparen en te redden van een nakende financiële ondergang. In een interview met BRUZZ zei minister van Binnenlandse Zaken Bernard Quintin (MR), bevoegd voor het federale Brusselfonds Beliris, dat er best een pauze komt in de metrowerken. Minister van Begroting Sven Gatz (Open VLD) pleit ervoor om voor fase twee geld te zoeken via een publiek-private samenwerking. Recent zei minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) dat er ook voor de eerste fase geen geld is.
Fasering
De Brusselse ondernemersorganisatie Voka Metropolitan blijft achter het project staan. Een pauze kan dan wel, toch "lijkt het ons essentieel om het eerste deel, tussen Albert in Vorst en het Noordstation, gezien de reeds gedane investeringen en aangevatte werken, verder binnen de voorziene timing af te werken", zegt René Konings, directeur van Voka Metropolitan. De kosten voor de eerste fase van de nieuwe metrolijn liepen reeds op van 700 miljoen euro tot ruim 1,3 miljard euro.
Het tweede deel van het project, van het Noordstation tot aan halte Bordet in Evere, moet volgens Voka Metropolitan herbekeken worden op het vlak van fasering en budget.
"Aangezien een metroproject een infrastructuurproject is dat zal ten goede komen aan de mobiliteit en economische ontwikkeling van Brussel over meerdere generaties, blijft het essentieel dat we blijven ijveren voor de afwerking van een volledige metrolijn 3 op langere termijn," besluit Konings.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Metro 3 , voka metropolitan , Rene Konings , Sven Gatz