Alsembergsesteenweg heraanleg simulatie tramhalte
© Brussel Mobiliteit | Voetgangers krijgen meer plaats op de vernieuwde Alsembergsesteenweg in Ukkel

Heraanleg Alsembergsesteenweg: 150 parkeerplaatsen minder

Tim Gatzios
© BRUZZ
13/12/2019

De Alsembergsesteenweg in Ukkel wordt volledig heraangelegd. Het gaat om een stuk van anderhalve kilometer lang, tussen Coghen en Globe. De heraanleg moet het comfort en de veiligheid van voetgangers vergroten. Er komen comfortabele tramhaltes voor lijn 51, en meer bomen. Om dat te realiseren verdwijnen 157 parkeerplaatsen.

De Alsembergsesteenweg is een typisch voorbeeld van een Belgische steenweg: oud, lang en smal. Trams en auto's delen de ruimte met elkaar, voor voetgangers of fietsers is weinig plaats. De weg is versleten, en dat maakt de lokale handelskern onaantrekkelijk. De geplande vernieuwing van de tramsporen, nutsleidingen en riolering is een goede gelegenheid om ook de steenweg zelf te moderniseren.

In de plannen van gewestadministratie Brussel Mobiliteit wordt het hele stuk tussen Coghen en Globe vernieuwd, goed voor anderhalve kilometer. Daarbij wordt gezocht naar een nieuw evenwicht tussen de verschillende weggebruikers. Het stuk ter hoogte van tramhalte Globe wordt zonder niveauverschillen heraangelegd, met natuursteen. Dat moet de handelskern aantrekkelijker maken.

Doorlopende stoep Sint-Gillis Vestingstraat Waterloosesteenweg
© Google Maps | Een voorbeeld van een doorlopende stoep in Sint-Gillis

Vooral voetgangers zullen de vruchten plukken van de werken. De stoepen en oversteekplaatsen worden comfortabeler en veiliger. Dat is nodig, want de weg voldoet niet aan de Brusselse infrastructuurnormen. Na de heraanleg komen er aan alle oversteekplaatsen en kruispunten 'oren'. Dat betekent dat de stoep daar breder wordt om de oversteekafstand te verkorten en de voetgangers zichtbaarder te maken.

Op bijna alle kruispunten komen ook doorlopende stoepen waar het asfalt van de rijweg stopt en overgaat in een verhoogde stoep. Voetgangers hebben voorrang en auto's zijn te gast.

Keuzes maken

Door de beperkte breedte van de Alsembergsesteenweg gaat de extra ruimte voor voetgangers ten koste van het aantal parkeerplaatsen. De plannen voorzien 41 procent minder parking langs de straat dan vandaag. Er verdwijnen 157 plaatsen, al blijft er op de meeste plekken aan beide kanten van de weg een parkeerstrook, onderbroken door bomen.

De keuze voor betere stoepen en parkeerstroken betekent ook dat ander lekkers niet mogelijk is. Fietsers zullen op het grootste deel van de steenweg tussen de auto's en trams blijven rijden. Tussen de Floréallaan en de Coghenlaan, het steilste stuk van de straat, komt aan één kant van de weg wel een fietspad. Fietsers zullen daar ongestoord naar boven kunnen fietsen.

Alsembergsesteenweg Xavier De Bue
© Google Maps | De Alsembergsesteenweg: verouderd en niet voetgangersvriendelijk

Wijkweg

In het nieuwe Brusselse mobiliteitsplan Good Move wordt de Alsembergsesteenweg een wijkweg voor autoverkeer. Dat betekent dat de aanleg of het circulatieplan ervoor moeten zorgen dat er geen doorgaand verkeer is. Op wijkwegen kunnen fietsers in principe veilig tussen het andere verkeer bewegen.

Het is echter niet duidelijk hoe dat statuut op de steenweg zal worden afgedwongen. Er blijft immers autoverkeer mogelijk in twee richtingen en door de tramsporen zijn verkeersdrempels moeilijk aan te leggen. Ook de keuze voor meerdere kruispunten met verkeerslichten strookt niet meteen met het statuut van wijkweg.

Regenwater

Begin december kregen de plannen voorwaardelijk groen licht van de overlegcommissie die alle bouwplannen moet beoordelen. Brussel Mobiliteit moet de plannen wel aanpassen op een aantal punten.

Op de plannen is te zien dat het fietspad abrupt begint en eindigt op de stoep. Ter hoogte van een zijstraat verdwijnt de fietsstrook even. De continuïteit van het fietspad moet beter, zegt de commissie.

Brussel Mobiliteit moet bekijken of het mogelijk is om een deel van de weg om te vormen tot eenrichtingsstraat. Ook een andere inrichting van de tramhaltes moet bestudeerd worden, en het regenwater moet gemakkelijker de bodem kunnen insijpelen.

De heraanleg begint na de vernieuwing van de nutsvoorzieningen en de tramsporen. Wanneer dat zal zijn ligt nog niet vast. Vast staat dat het verkeer op tramlijn 51 een tijd onderbroken zal worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Ukkel, Mobiliteit, Alsembergsesteenweg, parking, straatparkeren, Brussel Mobiliteit, MIVB

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni