Hoe helder zijn de affiches over zone 30? ‘Dit lijkt me een rebus’

© EDB/BRUZZ

Om de overgang naar 'Stad 30', de nieuwe naam voor de algemene zone 30, te begeleiden, startte het Brussels Gewest een grootscheepse communicatiecampagne op. De affiches in het straatbeeld kunnen bij communicatiestrategen alvast niet op veel bijval rekenen. “Dit is een gemiste kans.”

Vanaf 1 januari 2021 is 30 kilometer per uur de algemene regel in de straten van de hoofdstad, uitgezonderd enkele structurerende assen. Om de bevolking te informeren, startte het Gewest op 1 december een grote informatiecampagne. Maar de affiches die daar deel van uitmaken, hadden beter gekund, vinden communicatiestrategen.

“Het zijn geen duidelijke affiches,” stelt Dominique Poncin, communicatiestrateeg uit Schaarbeek. “Enkel al de vorm leidt ertoe dat een belangrijk aandeel mensen de boodschap niet op een juiste manier zal decoderen.”

affiche zone 30
© EDB/BRUZZ

“Het kleurgebruik contrasteert niet voldoende. Bovendien zijn er te veel boodschappen en woorden op te lezen, terwijl je in principe maar een fractie van een seconde hebt om je boodschap te brengen. De affiches voelen ook eerder aan als een krantenadvertentie waar je meer tijd hebt om de boodschap te doorgronden,” aldus Poncin.

Poncin vindt het ook jammer dat de affiches niet inspelen op de motivatie, of waarom mensen zich aan de regel moeten houden. “Dat gebeurt bijvoorbeeld wel in campagnes in het Verenigd Koninkrijk waar men bijvoorbeeld over de overlevingskansen na een ongeluk spreekt,” zegt Poncin. “De affiches zijn wat mij betreft een gemiste kans.”

Een spelletje

Ook voor Marc Fauconnier, reclameman en oprichter van reclamebureau Famous, hadden de affiches beter gekund. “Grafisch vind ik het wel een verdienstelijke affiche, het is mooi gedaan. Maar wat mij stoort is dat we niet meteen begrijpen waarover de affiche handelt. Ik zie een 30, ik zie ‘hier’ of ‘ici’, en ik zie nog een aantal dingen, maar ik zie geen duidelijke verwijzing naar iets wat we kennen, zoals de term ‘zone 30’.”

inge paemen

“Wat de makers hadden kunnen doen, is de mensen bijvoorbeeld vragen om trager te rijden. Nu is de affiche nogal abstract. Gemiddeld kijken mensen zo’n twee tot drie seconden naar een affiche. Op die tijd kunnen ze de boodschap moeilijk begrepen hebben. Het lijkt me op deze manier meer een rebus, of een spelletje. Wie heeft het na twee seconden begrepen?”

Andere kanalen

Volgens Fauconnier zijn andere kanalen mogelijk geschikter om dergelijke boodschap uit te dragen. “Kanalen die iets meer informatie verdragen, zoals radioboodschappen bijvoorbeeld.”

Inge Paemen, woordvoerster van Brussel Mobiliteit, benadrukt dat de affiches slechts een deel van de informatiecampagne vormen. “Zo is er nog de officiële informatiecampagne via onder andere de media, de politie, verkeersborden, enzovoort. Ook via andere kanalen, zoals sociale media en gemeentebladen, proberen we de boodschap te verspreiden. Elke Brusselaar heeft ook een foldertje in de bus gekregen.”

Tot slot stipt Paemen ook aan dat er niet vanaf 1 januari klokslag 6 uur ‘s ochtends beboet zal worden. “Er is een sensibiliseringsperiode, en gedurende de eerste maanden loopt onze informatiecampagne zeker door.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?