analyse

Hoeveel bedraagt jouw slim kilometertarief?

© Saskia Vanderstichele
| Hoeveel zou de kilometerheffing je kunnen kosten? (Op de foto: autoliefhebber Ever Meulen)

De slimme kilometerheffing waarover de Brusselse regering donderdag een akkoord bereikte, zal vanaf 2022 een impact hebben op de portemonnee van de autobestuurder. De kostprijs wordt berekend aan de hand van het vermogen van de wagen, het tijdstip waarop je in Brussel rijdt en het aantal afgelegde kilometers. BRUZZ illustreert aan de hand van een aantal scenario's.

Anderlechtenaar Guillaume rijdt met zijn Ford Focus, een middenklassewagen met een vermogen van 110 kW (fiscale pK 9), dagelijks naar het werk in Elsene op ongeveer 7,5 kilometer van zijn woonst. Jaarlijks legt hij daardoor zo'n 3.000 kilometer af in Brussel. Dat gebeurt allemaal tijdens de spitsuren, zo registreert SmartMove via de app.

Momenteel betaalt Guillaume 292,38 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. Eenmalig legde hij ook 867 euro neer voor zijn Ford Focus als belasting op inverkeersstelling (BIV). Met SmartMove zal zijn jaarlijks tarief voor woon-werkverkeer 640 euro bedragen voor een normaal jaar van 200 werkdagen.

Mocht Gauillaume rondrijden met een Audi A8 50 TDI Quatro, die een hogere cilinderinhoud heeft en dus een hogere fiscale pk (namelijk 15), dan zou hij een pak meer moeten betalen. Omdat SmartMove het vermogen in rekening brengt, zou hem dat elk jaar 1.440 euro kosten in plaats van de 640 euro die hij betaalt met een Ford Focus. Iemand met een kleine wagen, zoals een Nissan Micra (66kW, fiscale pk 5), zou dan 480 euro betalen. De Brusselse regering ziet daarin al een eerste sociale correctie.

Terug naar het voorbeeld van Guillaume met zijn Ford Focus. Hij regelt met zijn werkgever dat hij één van zijn vijf werkdagen thuis kan werken. Het aantal afgelegde kilometers op een werkjaar daalt zo, van 3.000 naar 2.400. Door het rekeningrijden zal zijn slimme tarief ook dalen van 640 euro naar 512 euro per jaar. Mocht hij nog een van de vier resterende dagen de fiets of het openbaar vervoer nemen naar het werk, valt de verkeersbelasting nog verder terug naar 384 euro per jaar.

Impact van daluren

Guillaumes collega Martine rijdt met dezelfde wagen, maar in tegenstelling tot Guillaume kan haar werk ook buiten de gebruikelijke kantooruren gebeuren. Haar werkgever stemt ermee in dat zij pas om 11 uur 's ochtends op kantoor moet zijn en om 19 uur opnieuw mag vertrekken.

Martine legt van haar woonplaats in Sint-Agatha-Berchem 11 kilometer af om tot in Elsene te geraken, maar pendelt dus aan een lager tarief in de daluren en 's avonds zelfs helemaal gratis. Hoewel ze dagelijks meer kilometers aflegt (22) om van en naar het werk te raken dan Guillaume (15), wordt er minder in rekening gebracht (11 km) aan een lager tarief. Ze moet 276 euro per jaar betalen met SmartMove.

Gratis in het weekend

En wat moet ik dan betalen als ik in het weekend door Brussel rijd? Dat kost je helemaal niets. Ook wanneer je 's avonds (vanaf 19 uur) en 's nachts (tot 07 uur) de auto neemt, betaalt niemand daar een belasting op. Neem bijvoorbeeld nachtverpleegster Nele, die woont in Vorst en werkt in het UZ van Jette.

Zij legt met haar nieuwe Volkswagen Golf (85 kW en dus 7 fiscale pk) voor een modaal werkjaar van 200 dagen bijna 6.000 kilometer af om naar haar werk te gaan. Dat kost haar met SmartMove helemaal niets, omdat ze tussen 19 uur en 07 uur reist. Voor de invoering van SmartMove betaalde ze een jaarlijkse verkeersbelasting van 198,4 euro en eenmalig 123 euro aan belasting op inverkeersstelling (BIV).

20190402 007 Meiser verkeer file auto fiets fietser
© Kevin Van den Panhuyzen-BRUZZ
| Wie bewust kiest voor de fiets, zal minder moeten betalen.

Vlaamse pendelaars

Voor Brusselse automobilisten gaan de verkeersbelasting en de BIV op de schop, maar dat geldt niet voor de pendelaar uit Vlaanderen en Wallonië. Zij zullen dus extra moeten betalen. Zo baat Veerle een zelfstandige bloemenwinkel uit in Machelen, in de Rand. Met haar bestelwagen (Peugeot Expert 2.0HDI, 10 fiscale pk) moet ze dagelijks in Brussel zijn om boeketjes af te leveren. Gemiddeld legt ze 30 kilometer af per dag in het Gewest.

Bovenop haar jaarlijkse verkeersbelasting van 168,76 euro, zal Veerle een extra slimme kilometerheffing van 1.200 euro moeten betalen. Dat bedrag kan ze verminderen door een minder vervuilende wagen te nemen. Tegelijkertijd zou SmartMove het haar op termijn wel mogelijk moeten maken om vlotter door Brussel te rijden, waardoor in tijd ze jaarlijks een aantal werkdagen per jaar minder verliest.

Dagpas

Wie slechts sporadisch in Brussel moet zijn of geen smartphone heeft, kan een dagpas aanschaffen. Dat is een optie voor Imad, die in Antwerpen woont, maar zijn zoon Marouane graag bezoekt op diens kot in Brussel. Dat doet Imad elke eerste dinsdag van de maand, omdat Marouane dan geen les heeft.

Om met zijn Mercedes-Benz (fiscale pk 17) toegang te krijgen tot het Brussels grondgebied schaft hij zich een dagpas van 12 euro aan, wat hem jaarlijks dus 144 euro zal kosten. Als Imad een Fiat Punto (fiscaal vermogen 7) zou gebruiken, kost hem dat 4 euro per bezoek.

Slimme kilometerheffing

De Brusselse regering wil in 2022 een slimme kilometerheffing invoeren voor autobestuurders. Slaagt Brussel er zo in om de files in en rond de stad te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren?

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?