Kantersteen krijgt fietspad

© Google-BRUZZ
| Kantersteen, de straat tussen het Centraal Station en de Ravensteingalerij, krijgt mogelijk afgescheiden fietspaden.

Kantersteen, de straat tussen het Centraal Station en de Ravensteingalerij, krijgt mogelijk afgescheiden fietspaden. Het stadsbestuur diende daarvoor een vergunningsaanvraag in.

Volgens de plannen zou niet geraakt worden aan de rijweg. Wel moeten enkele parkeerplaatsen verdwijnen. Ook een in onbruik geraakte toegang tot het station bij de hoek met de Stuiversstraat zou baan moeten ruimen.

Dat is geen evidentie, want de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen sprak zich vorig jaar nog uit tegen de afbraak van die oude toegang met kenmerkende schuine luifel. De constructie wordt toegeschreven aan architect Maxime Brunfaut, die het station mocht afwerken na de dood van Victor Horta. “De toegang hoort bij het station en dat is beschermd,” klonk het in een advies.

Ook het Albertinaplein zit in de vergunningsaanvraag. Daar gaat het grotendeels om een regularisatie van de situatie die bestaat sinds de inrichting van de bestemmingslus rond de Voetgangerszone: drie rijvakken, een zebrapad met verkeerslicht en fietspaden. Nu zijn dat geschilderde exemplaren, in één richting wordt het verhoogd en afgescheiden.

De eerdere aanleg gefinancierd door Beliris ging uit van een gedeelde ruimte met voorrang voor de vele voetgangers die er oversteken. Stadsvereniging IEB noemt de nieuwe plannen “een stap achteruit”.

De in onbruik geraakte toegang naar het station Brussel-Centraal op de hoek van Kantersteen en de Stuiversstraat is een ontwerp van Maxime Brunfaut en hoort bij het beschermde Centraal Station als monument.
© Google-BRUZZ
| De in onbruik geraakte toegang naar het Centraal Station op de hoek van Kantersteen en de Stuiversstraat is een ontwerp van Maxime Brunfaut.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?