| De metrowerken aan de Stalingradlaan. De totale kosten voor de metrolijn zijn begroot op 2,3 miljard euro, maar die factuur zal door de inflatie nog stijgen.

Kostprijs metro 3 weer met 400 miljoen euro omhoog maar: 'We kunnen niet meer terug'

Job Van Nieuwenhove
03/02/2023

"De Brusselse schulden kunnen niet verder meer oplopen. We hebben de grens bereikt". Dat zegt Brussels minister van Begroting Sven Gatz (Open VLD), nu de kostprijs van de nieuwe metrolijn 3 opnieuw met 400 miljoen euro stijgt. Gatz voorziet dat de Brusselse regering tijdens de komende legislatuur moet besparen om het project te kunnen blijven financieren.

2,65 miljard euro is de nieuwe raming van de kost voor de bouw van Metrolijn 3. Dat is bijna 20 procent meer sinds de laatste raming van 2,251 miljard euro, die dateert van december 2021. De grote schuldige is ditmaal de hoge inflatie, met onder meer de stijging van de grondstofprijzen.

De kans is groot dat die kosten verder zullen oplopen. Zo liggen de werken stil omdat men op zoek is naar een technische oplossing voor het graven van een metrotunnel in de onstabiele ondergrond onder het Zuidpaleis in centrum Brussel.

De MIVB laat bij monde van woordvoerder An Van Hamme weten nog geen idee te hebben hoe lang dat gaat duren en of hierdoor de kosten verder zullen oplopen. Maar de vertraging in combinatie met de alternatieve graafmethodes doen de kostprijs zo goed als zeker flink oplopen.

Point-of-no-return

De werken alsnog stopzetten lijkt echter ondenkbaar. "Dat the point of no return ondertussen is bereikt, is een mening die bijna iedereen in de regering deelt", zegt Gatz. Nu de stekker uit de werken trekken, zou ook een financiële aderlating zijn voor het Gewest: “Want zelfs dan moet het Gewest een klein half miljard ophoesten”, klinkt het.

De bouw van Metrolijn 3 wordt in hoofdzaak gefinancierd met jaarlijkse leningen en het federale Beliris-fonds. Die zogenoemde strategische investering vallen buiten de Brussel begroting.

Op korte termijn kan het Gewest het geld uit het Beliris-fonds optrekken dat naar de bouw van de metrolijn gaat - in totaal is zo'n 500 miljoen euro beschikbaar. Nu investeert het Gewest elk jaar een envelop van 140 miljoen in Brusselse infrastructuurwerken, waarvan 50 miljoen euro voor de bouw van Metro 3.

"De Brusselse regering kan beslissen om dat bedrag van 50 miljoen voor enkele jaren op te trekken of zelfs om de hele Beliris-pot in te zetten." stelt Gatz. “Beliris is ooit opgericht om grote infrastructuurwerken te kunnen betalen. Met het extra Beliris-geld kunnen we door de korte pijn van de oplopende kosten bijten”, klinkt het. “Dat betekent wel dat andere geplande projecten rond huisvesting of mobiliteit uitgesteld moeten worden. Die discussie moeten we nog voeren met de bevoegde minister”, besluit hij.

Besparen

Ook maakt Gatz zich voorlopig geen zorgen over de stijgende rente die geld lenen duurder maakt. Wel zal dat er voor zorgen dat de komende Brusselse regering een besparingsoefening moet doen om de bouw van de metrolijn te kunnen blijven financieren. “We hebben 90 procent van de huidige Brusselse schuld tegen een zeer lage rente kunnen lenen. Maar de limiet van hoe ver we de Brusselse schuld kunnen laten oplopen, is bereikt.", klinkt het.

De Brusselse schuldgraad bedraagt nu een pittige 204 procent. "Brussel kan dat aan, maar wel gaan we jaar na jaar de strategisch investeringen moeten verminderen die nu buiten de begroting vallen. Uiteindelijk gaat de volgende regering de kosten deels binnen de begroting moeten opnemen”, waarschuwt de minister.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni