Kuregembrug: één jaar na dodelijk ongeval met fietsende agent nog altijd geen heraanleg

© BRUZZ-Google
| De plaats waar precies een jaar geleden een fietser werd doodgereden.

Op de plek waar vorig jaar een fietser werd doodgereden aan de Kuregembrug in Anderlecht is nog niets veranderd. In april zou het kruispunt heraangelegd worden met een proefopstelling, maar die is er nog niet. De timing werd aangepast. "Het is tragisch dat er een dode moet vallen voor we iets doen, en dan nog duurt alles te lang."

Precies een jaar en een dag geleden vond een zwaar ongeval plaats in Anderlecht, op het kruispunt van de Wayezstraat aan de Kuregembrug. Een 28-jarige politieagent was op weg naar huis toen hij op zijn fiets werd aangereden door een vrachtwagen. De fietser overleefde het ongeval niet.

Het kruispunt, waar maar liefst acht straten samenkomen, staat al jaren op de lijst van zwarte punten in Brussel. "De heraanleg staat op de planning", klonk het na het ongeval bij het Gewest. In afwachting van die definitieve heraanleg kondigden de gemeente Anderlecht en het Gewest in februari dit jaar, vier maanden na het ongeval, een voorlopige heraanleg aan in een testfase.

"Vanaf april komt er een proefopstelling”, zei Anderlechts schepen van Mobiliteit Susanne Müller-Hubsch (Groen) toen. “De verkeerslichten gaan uit en er komt een rotonde. Er komen betonblokken, paaltjes en nieuwe wegmarkeringen om de snelheid van het verkeer te verlagen en de oversteek voor voetgangers en fietsers veiliger te maken.”

Maar die proefopstelling laat op zich wachten. Voor de veiligheid van de weggebruikers op dit drukke, onoverzichtelijke kruispunt zijn er - een jaar na het dodelijke ongeval - nog steeds geen werken uitgevoerd.

Verkeerstellingen

"De aanpak van dit kruispunt is een van de prioriteiten bij Brussel Mobiliteit en de plannen zijn opgemaakt", zegt woordvoerder bij Brussel Mobiliteit Steven Fierens aan BRUZZ. "Maar toen we aan de slag gingen met dit project, bleek dat we nog verkeerstellingen moesten uitvoeren om de verkeersstromen beter in kaart te brengen."

Een aangepast model ligt nu op de tekentafel, maar door de extra tellingen kon de eerder aangekondigde startdatum van de testfase, in april dit jaar, niet gehaald worden. "We willen dit op een fatsoenlijke manier doen", aldus Fierens.

Onzekerheid over timing

Over de precieze timing van de proefopstelling heerst nog onduidelijkheid. "Er is een aanvraag bij de Commissie voor de Coördinatie van de Bouwplaatsen", legt Fierens uit. "De timing hangt af van wanneer die commissie toestemming voor de werken geeft. Op dit moment is er geen concreet tijdstip."

De werken kunnen eind dit jaar of misschien zelfs pas volgend jaar beginnen. "Er zijn enkele harde maatregelen gepland. Zo worden enkele verkeerseilanden afgebroken", zegt Fierens nog. "Een groot deel van die testfase bestaat uit nieuwe wegmarkeringen, en die kunnen niet in de winter worden aangebracht."

'Drama van dit Gewest'

Bij de Franstalige fietsersbond GRACQ is er weinig begrip voor de aangepaste timing van de testfase. "Dit is het drama van dit Gewest", zucht Florine Cuignet, die het Brusselse fietsbeleid op de voet volgt voor de GRACQ. "Voor elke herinrichting is er te veel tijd nodig. Het is tragisch dat er een dode moet vallen voor we iets doen, en dan nog duurt alles te lang."

Cuignet begrijpt wel dat de heraanleg van het kruispunt op een doordachte manier moet gebeuren, maar vindt dat de proefopstelling er al had moeten staan. "Ondanks dat dodelijke ongeval is er nog niets gebeurd. We moeten sneller vooruit, voor de veiligheid van de fietsers en alle weggebruikers. Het gaat om een proefopstelling, dus die kan later nog worden aangepast op basis van de verzamelde gegevens."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?