Lage Emissiezone LEZ Brussel Fijn stof roetdeeltjes luchtvervuiling luchtkwaliteit diesel

| Lage Emissiezone in Brussel.

Wie met een dieselvoertuig met euronorm 0 of 1 door Brussel rijdt, riskeert vanaf vandaag een boete van 350 euro. Zo komt de overgangsperiode van de lage-emissiezone (LEZ) na negen maanden aan een einde.

“We weten dat alleen al in Brussel 600 mensen per jaar vroegtijdig overlijden ten gevolge van een slechte luchtkwaliteit”, zegt Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) aan BRUZZ. “Die lucht moet schoner.”

Op 1 januari dit jaar ging de LEZ van start in Brussel met een overgangsperiode van negen maanden. Sindsdien mogen de meest vervuilende dieselwagens met euronormen 0 of 1 niet meer door Brussel rijden. Wie dat wel deed, kreeg tot nu toe een waarschuwing.

Zo kregen tussen begin juli en 21 september 1.350 chauffeurs een waarschuwing. Het gaat om ongeveer 0,2 procent van de Brusselse wagens. Maar vanaf vandaag krijgen betrapte overtreders een boete van 350 euro.

Om de drie maanden

Wel kan je maar één keer om de drie maanden worden beboet, ook al word je vaker betrapt. “Zo willen we mensen de kans geven om naar een properder voertuig of een alternatief vervoersmiddel over te stappen”, aldus Debaets.

Een netwerk van 188 intelligente camera’s moet erop toezien dat de regels gerespecteerd worden. Tegen het einde van dit jaar komen er nog 40 camera’s bij. Daarnaast heeft Brussel Mobiliteit 300 informatieborden geplaatst bij het binnenkomen en buitengaan van de LEZ.

De LEZ geldt voor personenwagens, bestelwagens tot 3,5 ton en bussen. Wie het gewest toch nog wil binnenrijden met een vervuilend dieselvoertuig dat niet voldoet aan de euronormen 0 of 1, kan dat met een dagpas. Die kost 35 euro en zo kan men maximaal acht dagen per jaar door de LEZ rijden.

Vanaf 1 januari 2019 worden de regels iets strenger. Dan zullen ook de dieselvoertuigen met euronorm 2 en benzinewagens met euronormen 0 en 1 niet meer binnen mogen. Meer informatie over de lage-emissiezone vind je hier terug.

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Het Gewest is al meermaals door Europa op het matje geroepen, maar de concentratie stikstofdioxide is recent weer gestegen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Luchtkwaliteit, LEZ, lage-emissiezone, dieselban

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni