Leefmilieu Brussel vraagt met grootschalige campagne aandacht voor gezonde lucht

© Leefmilieu Brussel
| Het doel van de actie is niet enkel om nadruk te leggen op het verband tussen gezondheid en een goede luchtkwaliteit, maar ook om te sensibiliseren over de vele alternatieven voor de persoonlijke wagen.

‘Gezonde lucht is zoals auto’s, die deel je’. Het is een van de slagzinnen van de nieuwe campagne van Leefmilieu Brussel die inzet op een gezondere luchtkwaliteit. Drie weken lang zullen de slogans via verschillende kanalen te zien en te horen zijn in de stad.

Elk jaar sterven er in België nog altijd 9.380 mensen aan de gevolgen van een slechte luchtkwaliteit. Door de intrede van de LEZ, of de lage-emissiezone, wordt de luchtkwaliteit wel alsmaar beter.

Op 1 januari 2022 gaat de LEZ een volgende fase in. Dan zullen ook dieselvoertuigen van het type EURO 4 niet meer welkom zijn in de stad. Dat is belangrijk, aangezien het de laatste generatie wagens is die nog niet over een roetfilter beschikt om de meest vervuilende partikels tegen te houden.

Deelvervoer

Om de Brusselaars nu al van deze verandering op de hoogte te brengen, en tegelijkertijd meer aandacht te vragen voor een gezondere luchtkwaliteit, lanceert Leefmilieu Brussel een nieuwe campagne. Drie weken lang zullen langs verschillende kanalen (radiospots, digitale affiches, grote banners) slogans opduiken in de stad. ‘Gezonde lucht is zoals auto’s, die deel je’, is er daar een van.

De actie wil dus niet enkel nadruk leggen op het verband tussen gezondheid en een goede luchtkwaliteit, maar ook sensibiliseren rond de vele alternatieven voor de persoonlijke wagen. Want gedeeld transport draagt bij aan een gezondere lucht. Zo daalt de hoeveelheid stikstofdioxide NO2 die gemeten wordt in de gewestelijke meetstations jaarlijks met tien procent.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?