LEZ's hebben telkens andere regels: ‘Tijd voor samenwerking op hoger beleidsniveau'

© PhotoNews
| Lage-emissiezone in Brussel (archiefbeeld)

België wordt in 2020 een lage-emissiezone rijker. De lage-emissiezone van Gent hanteert nog maar eens een andere regelgeving dan de bestaande zones in Antwerpen en Brussel. "Dat leidt tot verwarring bij de weggebruiker."

Wanneer een automobilist Brussel doorkruist met een vervuilend voertuig dat de stad niet meer binnen mag, krijgt de bestuurder een boete van 350 euro. In Gent en Antwerpen is dat – bij de eerste overtreding - 150 euro. Verder mogen er volgend jaar in Gent geen dieselauto’s met Euronorm 4 meer binnen, in Brussel mag dit dan weer wel. Het zijn slechts enkele voorbeelden van zaken die verschillen in de verschillende lage-emissiezones in België.

Verschillen per LEZ

“Lage-emissiezones zijn op zich een goede zaak, in Antwerpen is aangetoond dat de luchtkwaliteit verbeterd is sinds de invoering van de maatregel”, zegt Danny Smagghe, woordvoerder van Touring Mobilis aan BRUZZ, “Het is alleen een spijtige zaak dat de regelgeving niet uniform is. Het zorgt voor verwarring bij de weggebruiker.”

Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac gaat hier volledig mee akkoord: “Nu elke stad zijn eigen regeltjes hanteert ziet de automobilist door de bomen het bos niet meer. Het is respectloos, onproductief en frustreert de weggebruiker.”

'Samenwerking op hoger niveau nodig'

Cathy Macharis, professor mobiliteit aan de VUB, nuanceert: “Het is een goede zaak dat onze steden op eigen houtje bezig zijn met ecologische initiatieven als de lage-emissiezone. Nu is het tijd voor een intergewestelijke samenwerking dat een uniform kader moet vastleggen op federaal niveau. Dit zou de situatie voor weggebruikers moeten vergemakkelijken."

Maar een uniform kader omtrent de LEZ vastleggen op federaal niveau blijkt niet zo simpel te zijn. "Op federaal niveau zullen politici wijzen op het feit dat er eigenlijk een uniform kader zou moeten zijn voor heel Europa, maar  de EU legt hier met opzet geen regels rond vast omdat de autolobby er zo sterk is," vertelt mobiliteitsexpert Kris Peeters. 

"Hierdoor nemen steden hun verantwoordelijkheid. Daardoor is er in Europa een wildgroei aan het ontstaan van elke stad die zijn eigen LEZ-systeem is aan het uitdokteren, met chaos tot gevolg." 

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Het Gewest is al meermaals door Europa op het matje geroepen, maar de concentratie stikstofdioxide is recent weer gestegen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?