Druk autoverkeer en filevorming in Brussel bij een verminderde rijstrook

| Druk verkeer op de Wetstraat, met de nodige negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit

Meer dan dertien miljoen euro aan boetes sinds invoering LEZ

JP
© BRUZZ
11/05/2022

Eind 2021 bedroegen de inkomsten uit boetes voor het overtreden van de Lage Emissiezone (LEZ) meer dan 13 miljoen euro. Dat heeft minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) bekendgemaakt in de commissie Leefmilieu van het Brussels parlement.

Sinds eind 2018 jaar krijgt iedereen die in het Brussels Gewest rijdt met een voertuig dat door de Gewest als te vervuilend wordt beschouwd, automatisch een boete van 350 euro in zijn brievenbus. Brussels parlementslid Jonathan de Patoul (Défi) wilde in de commissie Leefmilieu weten van minister Alain Maron (Ecolo) wat dat het Gewest heeft opgebracht.

Sinds 2018, toen de LEZ werd ingevoerd, zijn in totaal 39.284 boetes uitgestuurd, goed voor zo'n 13 miljoen euro. Dat blijkt uit het antwoord van minister Maron waarover La Dernière Heure bericht en dat ook BRUZZ kon inzien. Daarnaast is in totaal in die periode nog eens zo'n 745.360 euro gehaald uit ‘dagpassen’. Die geven iemand met een te vervuilend voertuig toch toegang tot het gewest.

Maron verzekert dat de financiële ontvangsten niet het doel zijn van de boetes. "De ordonnantie bepaalt dat alle inkomsten die via boetes worden geïnd integraal moeten worden gebruikt voor de decarbonisatie van de stad, via het gewestelijke klimaatfonds."

De lage-emissiezone wordt geleidelijk strenger en heeft momenteel betrekking op dieselvoertuigen met Euronorm 4. Het gaat om de belangrijkste verstrenging van de LEZ tot nu toe, want Euro 4-diesels maken circa 12 procent van de auto's op Brusselse wegen uit. Eerder dit jaar werd wel beslist om de gedoogperiode te verlengen. De eerste twee kwartalen van 2022 krijgen overtreders geen boete, maar wel een waarschuwing.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni