Metro Noord ten vroegste in 2032

© MIVB

De ingebruikname van de metro naar Schaarbeek en Evere is nu al uitgesteld tot 2032. En ook die timing is maar voorlopig.

Dat er een verlenging van de metro komt naar Schaarbeek en Evere, is al beslist sinds 2010. Maar wanneer die zal af zijn, dat is een heel andere vraag. De voorbije jaren communiceerden de bevoegde ministers steeds latere data over de afwerking van de lijn. Het laatste uitstel dateert al weer van 2018, toen het niet 2028 maar 2030 zou worden.

Die timing is ondertussen opnieuw achterhaald, blijkt uit een antwoord van bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen) in het Brussels parlement. Ze antwoordde er op een vraag van David Weytsman (MR).

“De ingebruikname van de metro tussen Noordstation en Bordet is voorzien tegen 2032, dat geeft ons nog elf jaar,” zei Van den Brandt. “Die kalender is natuurlijk maar een prognose en zal afhangen van de omvang van de werken die (gewestadministratie) Urban toestaat in het kader van de vergunningsprocedure.”

Bouwheer Beliris legt uit dat de coronacrisis alvast voor vertraging heeft gezorgd in de procedure. "We wachten nog steeds op een bouwvergunning en de coronacrisis heeft de effectenstudie die daarvoor nodig is, negen maanden vertraagd," vertelt woordvoerster Elien De Swaef.

Op een timing wil Beliris zich vandaag niet vastpinnen. "Dat kunnen we pas doen als we een bouwvergunning hebben. Bovendien kan de effectenstudie ook nog bijkomende eisen opleveren, die op hun beurt weer extra tijd vergen. De manier waarop de metrostations moeten aangelegd worden kan bijvoorbeeld impact hebben op de timing."

De bouwvergunning voor de verlenging naar het noorden wordt verwacht tegen eind 2022.

Bij het deel tussen Noordstation en Bordet gaat het om een nieuwe metrotunnel. Op een ander deel van de lijn (tussen Albert en het Noordstation) wordt de huidige premetro vervangen door een metro. Dat deel zou klaar zijn tegen juni 2025. Corona zorgde ook hier voor 5 à 6 maanden vertraging.

Elke Van den Brandt (Groen), Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

Van den Brandt ging in het parlement ook nog in op vragen om eventuele metro-uitbreidingen naar het westen en naar het zuiden. Over beide is nog niets beslist. Voor het zuidelijke traject moet Beliris nog beginnen met een studie die moet bepalen wat de beste mobiliteitsoplossing is om veel passagiers van en naar het zuiden van Brussel te vervoeren. “Het voorwerp van de studie is dus niet de wenselijkheid van een metrolijn naar het zuiden (...),” zei de minister.

Een mogelijke uitbreiding van de metrolijn naar het westen (vanaf Simonis) werd ondertussen wel al bestudeerd. De studie van Transamo wees uit dat zo’n verlengde lijn vooral veel passagiers zou trekken tot aan de Basiliek van Koekelberg. Daarna neemt het potentieel van de verlengde lijn snel af. “We zien dan een concurrentie met het aanbod aan S-treinen en met tram 19 (...).”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?