MIVB gaat informatie over gegevensbescherming aanpassen na klacht

© BRUZZ
| De MIVB zal ondanks de klacht niet stoppen met het controleren van validatie van abonnementen. Want dat heeft volgens de organisatie een belangrijke functie in het monitoren van de reizigersstromen.

Openbaar vervoersmaatschappij MIVB gaat de informatie op haar website over de bescherming van de persoonlijke gegevens van haar klanten aanpassen. Het doet dat nadat een reiziger daarover klacht had ingediend bij de politie na een abonnementscontrole. Maar dat betekent niet het einde van de controles op het scannen van een abonnement.

Sellika Kaddour diende op 9 juni klacht in bij de politie tegen de MIVB nadat hij op een rit met het openbaar vervoer had geweigerd zijn abonnement te scannen. Op die manier wilde Kaddour naar eigen zeggen voorkomen dat er op onrechtmatige wijze gebruik zou worden gemaakt van zijn persoonlijke gegevens. De vrederechter stuurde hem twee weken geleden een vonnis op dat hem in het gelijk stelt.

“Uit analyse van de werkwijze van de MIVB blijkt dat de verwerking van de gegevens van de reizigers niet overeenstemt met de huidige privacywetgeving,” zo staat te lezen in het vonnis dat Kaddour deelde met nieuwswebsite odpnews. De man concludeert uit de voor hem gunstige uitkomst dat dit ‘het einde betekent van de controles van abonnementen op de rijtuigen van de MIVB’. “Trouwe pendelaars zullen niet langer in angst moeten leven,” voegt hij daar in een reactie op Facebook met gevoel voor dramatiek aan toe.

‘Aanpassingen doorvoeren op website’

De vrederechter legde de MIVB voor de klacht van Kaddour een symbolische schadevergoeding van één euro op. Maar volgens de organisatie is er niets mis met het privacybeleid.

“Het is absoluut niet zo dat wij misbruik maken van de persoonlijke informatie die klanten ons toevertrouwen. Het vonnis toont wel aan dat reizigers bij de aankoop van een abonnement onvoldoende geïnformeerd worden over wat ze allemaal met ons delen. Dat betwisten wij, maar toch zullen wij een aantal aanpassingen doorvoeren op onze website om verdere misverstanden in de toekomst te voorkomen,” zegt woordvoerster An Van hamme.

De uitspraak van de vrederechter betekent ook niet dat er niet langer gecontroleerd zal worden op het valideren van een abonnement. “Dat zal zeker niet stoppen, want het heeft een belangrijke functie. We zijn niet geïnteresseerd in de namen van de reizigers op ons netwerk, maar wel in het aantal. Dat helpt ons om de pendelaarsstromen te monitoren en geeft ons een idee over waar we moeten bijsturen,” legt Van hamme uit. Op het niet scannen van een abonnement staat een boete van 10 euro.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?