MIVB-ombudsvrouw ontving vorig jaar een derde meer klachten

20/05/2023

Vorig jaar ontving de MIVB 323 klachten, tegenover 'slechts' 242 in 2021. De sterkste toename is daarbij te merken in het aantal klachten over het gedrag van chauffeurs. Dat vertelde MIVB-ombudsvrouw Marie-Thérèse Fassin aan DH.

“Het aantal klachten is gestegen, maar er reisden ook gewoon meer mensen op het MIVB-net", verklaart Fassin de cijfers. “In 2021 was het effect van de coronacrisis nog sterk voelbaar.”

Een ander effect valt de ombudsvrouw harder op. “Het is beangstigend hoeveel mensen niet betalen voor het openbaar vervoer. Dit ondanks de vermenigvuldiging van betaalmiddelen: bankkaarten, tickets en allerhande abonnementen.”

Opvallend daarbij is dat Fassin aangeeft de boetes van de MIVB wel te hoog te vinden. "Meer dan 100 euro, in plaats van fraude te voorkomen, zet je overtreders er daarmee toe aan hun boetes aan te vechten", klinkt het. "Het bedrag zou verlaagd moeten worden tot ongeveer 70 à 80 euro."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni