MIVB wil voetgangerszone in Baljuwstraat

© Google Maps
| De Baljuwstraat aan de kruising met de Livornostraat, kijkrichting Louizalaan.

De MIVB plant een heraanleg van de drukke Baljuwstraat. De tramsporen zouden er vernieuwd worden en het deel van de straat op Brussels grondgebied wordt een voetgangerszone. De MIVB hoopt eind 2023 met de werken te kunnen starten, die nodig zijn voor een betere doorstroom van het bus- en tramverkeer.

De Baljuwstraat is vandaag een geanimeerde handelstraat en drukke verkeersader. In twee richtingen kruisen trams, bussen, auto’s en fietsers elkaar en dat zorgt niet zelden voor een verkeersinfarct. Tram 81, die Anderlecht met Montgomery verbindt via Sint-Gillis, Elsene en Etterbeek, staat daardoor al te vaak vast in het autoverkeer, dat wacht op groen licht om de Kleine Ring op te draaien.

Om dat probleem op te lossen en het transitverkeer aan te pakken, wil de MIVB, die instaat voor de heraanleg van de Baljuwstraat, een deel van de Baljuwstraat omvormen tot voetgangerszone. Het gaat om de zone tussen de Louizalaan en de Livornostraat. Auto’s zouden er niet meer welkom zijn, fietsers, voetgangers en bussen en trams van de MIVB wel.

Rolstoeltoegankelijke haltes

De verkeerslichten aan het kruispunt met de Livornostraat zouden verdwijnen. “Dat levert een aanzienlijke tijdswinst op voor onze bussen en trams. Dat zal meteen ook een positief effect hebben op de regelmaat van de dienstverlening op tramlijn 81 en buslijn 54,” blikt Guy Sablon van de MIVB vooruit.

Aanleiding voor de aanleg van de voetgangerszone is de vernieuwing van de tramsporen in de Baljuwstraat. “Verder maken we de haltes in het deel van de voetgangerszone toegankelijk voor rolstoelgebruikers en mensen met een beperkte mobiliteit,” laat Sablon weten.

Start van de werken: eind 2023

De heraanleg van gevel tot gevel zou eind 2023 van start gaan, net als de vernieuwing van de sporen. De duur van de werken schat de MIVB op zes maanden. Dit onder voorbehoud van een goedgekeurde bouwaanvraag.

“De aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning is eind juni ingediend,” meldt Sablon. “Urban.brussels gaf alvast een positief advies bij de aanvraag, die nog goedgekeurd dient te worden door Stad Brussel. Het openbaar onderzoek, waarbij ook omwonenden eventuele opmerkingen kunnen geven, volgt dus nog.”

Brussels schepen van Mobiliteit Bart Dhondt laat zich in La Dernière Heure alvast positief uit over de plannen. Nog volgens La Dernière Heure zouden ook de gemeente Elsene en politiezone Brussel Hoofdstad-Elsene al een positief advies hebben gegeven voor de geplande werken.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?