MR start petitie tegen autovrij Ter Kamerenbos

© PhotoNews
| Autoverkeer in Ter Kamerenbos

Volgens de huidige richtlijnen zouden de wegen die het Ter Kamerenbos kruisen nog tot eind augustus gesloten blijven. Maar daar is de MR, de partij van Ukkels burgemeester Boris Dilliès, tegen. "De files die nu ontstaan, zijn slechter voor het milieu dan vlot doorgaand verkeer," beweert Dilliès.

Volgens MR heeft de sluiting van de brede autowegen door het bos niet alleen een negatieve impact op de naburige winkels, maar ook op de luchtkwaliteit en de vlotte doorstroom in de gemeentes rond het bos. Zo zou het voor automobilisten onder andere moeilijk zijn geworden om het Sint-Elisabethziekenhuis te bereiken, en onder andere de Waterloosesteenweg, de De Frélaan, en de Winston Churchilllaan zouden volgens MR ondertussen verzadigd zijn door het omgeleide autoverkeer.

Het beleid rond Ter Kamerenbos valt onder de bevoegdheid van Brussel-Stad, maar heeft impact op de gemeenten rond het bos - waaronder Elsene, Ukkel en Sint-Genesius-Rode. Daarom hebben de MR-afdelingen van Elsene, Ukkel en Sint-Genesius-Rode een petitie opgestart om de wegen door het bos sneller te heropenen. De partij wil dat de autowegen door het bos, net als tevoren, van maandag tot en met vrijdag toegankelijk zijn voor automobilisten die naar het werk gaan. Tijdens de weekends zouden de wegen gesloten kunnen blijven - net als vòòr de coronamaatregelen. De MR-petitie werd 3.500 keer getekend.

Ondertussen doet ook een tegenovergestelde petitie de ronde, die stemmen ronselt voor een permanent autovrij maken van het Ter Kamerenbos. Die petitie had op het moment van schrijven al 4.400 handtekeningen. Deze petities willen de politici van Brussel-Stad en het Gewest - in tegenstelling tot de MR - net aanmoedigen om na de coronacrisis verder te gaan op het autoluwe elan.

Slechtere luchtkwaliteit

"De files op de naburige wegen die nu ontstaan, zijn slechter voor het milieu dan een vlotte doorstroom van auto's door het park", zegt Ukkels burgemeester Boris Dilliès van MR. "De voetgangers hebben 120 hectare om te wandelen, en we moeten hun vrijheden zeker respecteren. Maar we moeten ook erkennen dat er mensen zijn die de auto nodig hebben om naar het werk te gaan", zegt hij. "En die hebben die wegen door het bos nodig."

Dinsdag zat het stadsbestuur van Brussel-Stad samen met het Ukkelse bestuur en het kabinet van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt om enkele maatregelen te bespreken. Er kwam nog geen compromis uit de bus.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?