Na twee weken zone 30: hoe word je gecontroleerd?

Bekijk ook de afspeellijst: maandag 18 januari 2021
Updated: 18-01-2021 - 17:20

De algemene zone 30, houden we ons daaraan? Met voorlopig drie extra trajectcontroles laat de echte handhaving nog op zich wachten. De rest van de beloofde flitspalen komt er binnen dit en twee jaar. “Het doel is niet om zomaar boetes te innen.”

Hij is er nu iets meer dan twee weken, de algemene zone 30 in heel Brussel. In de regel mag je overal nog maar 30 kilometer per uur rijden. Vijftig of zeventig per uur zijn de nieuwe uitzonderingen.

Of alle automobilisten zich al aan de nieuwe snelheidsbeperking houden, kan de politie nog niet vertellen. “Mijn gevoel zegt dat het verkeer rustiger is, maar cijfers heb ik daar nog niet over”, zegt korpschef Jurgen De Landsheer van de zone Brussel-Zuid. De andere Brusselse politiezones hebben gezamenlijk afgesproken om niet te reageren. Een nieuwe trajectcontrole langs de Mariemontkaai in Molenbeek leert dat 97 procent van de bestuurders zich aan de nieuwe snelheidsbeperking houden , maar over andere meetpunten is niets bekend.

Jurgen De Landsheer), korpschef van politiezone Zuid (Anderlecht, Sint-Gillis en Vorst)

De controles in de politiezones zijn alvast niet toegenomen. “We doen niet meer snelheidscontroles dan voordien”, zegt De Landsheer. Het gaat dan over mobiele controles door de eigen patrouilles. Dankzij de komst van een nieuwe trajectcontrole langs de Demetskaai in Anderlecht kan zijn korps wel wat krachten sparen. “We bepalen nu in overleg met de gemeenten waar we prioritair gaan controleren”, zegt De Landsheer.

Ook het Brussels parket kan nog geen cijfers kwijt over de snelheidsovertredingen van de afgelopen twee weken. “Daarvoor is de zone 30 er nog niet lang genoeg. Wij blijven wel kordaat optreden tegen verkeersovertredingen”, zegt procureur des Konings Jean-Marc Meilleur.

Onwettig of niet?

Datzelfde parket ging nochtans niet in beroep tegen het vonnis van een politierechter over de zone 30 in Schaarbeek. In dat vonnis, dat in oktober werd uitgesproken, werd een hardrijder minder zwaar gestraft dan voorzien. Hij kreeg een snelheidsboete, maar geen rijverbod. De rechter oordeelde dat de chauffeur eigenlijk nog 50 per uur mocht rijden, omdat de zone 30 op die plaats onwettig was. Er was namelijk geen “concreet gevaar”, aldus het vonnis.

“De rechter heeft die bestuurder niet vrijgesproken, enkel milder gestraft”, zegt procureur Meilleur hierover. “Het ging dus niet om het principe van de overtreding. Wij zijn niet in beroep gegaan omdat het ons de tijd en kosten niet loonde in functie van de strafmaat.” Het parket gelooft niet dat dit vonnis de gewestelijke zone 30 onwettig maakt. “Het ging over een zone 30 die was opgelegd door een gemeente. De nieuwe zone 30 is een beslissing van het Gewest en zij zijn daar wel voor bevoegd”, aldus Meilleur.

Ook minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) maakt zich weinig zorgen. “Het vonnis is uitgesproken in oktober, maar intussen is de wetgeving aangepast”, zegt ze. “Voortaan is 50 per uur de uitzondering, niet de regel. Die nieuwe wegcode is goedgekeurd door de Raad van State.”

Flits

Zonder metingen of boetes is het moeilijk om de algemene zone 30 nu al te evalueren. Minister-president Rudi Vervoort (PS) opperde afgelopen weekend bij RTL dat de maatregel nog kan worden bijgestuurd op plekken waar een zone 30 "overdreven" is. Mobiliteitsminister Van den Brandt vindt dat nu nog te vroeg. “We zullen die evaluatie pas ten vroegste in april kunnen maken. Voorlopig houden we de huidige kaart aan”, zegt ze.

Elke Van den Brandt, Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

Op extra meetpunten is het nog even wachten. Sinds januari zijn er drie nieuwe trajectcontroles in heel Brussel bijgekomen, bovenop de drie die al bestonden. Het Gewest wil nog eens 60 nieuwe flitspalen plaatsen tegen eind volgend jaar. Voorlopig staan er 90 van die radars in Brussel. Eind 2022 is ook de deadline om minstens 100 extra sensibiliseringscamera’s te plaatsen. Die camera’s herken je aan het lachend of boos gezichtje dat op het scherm verschijnt als je er voorbij rijdt. En ook het Gewestelijk Verwerkingscentrum voor verkeersboetes krijgt extra budget. Van den Brandt wil dat er dubbel zoveel mensen kunnen werken als vandaag, zodat zij elk jaar tot 600.000 boetes automatisch kunnen opsturen.

“Het doel is niet om boetes te innen, maar het is wel nodig”, zegt minister Van den Brandt. Haar echte doel met de maatregel is om het aantal verkeersslachtoffers naar beneden te helpen. “Ervaring uit buitenlandse steden die dit hebben ingevoerd, leert ons dat het soms een jaar of langer duurt vooraleer we echte effecten zien.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?