20210920 parkeermeter parking.brussels parkeerplaats auto Fabrieksstraat 3500px

| Een parkeermeter in een groene zone

Nieuw parkeerplan Molenbeek: overal groene zone en betalend tot 21u

MW
© BRUZZ
30/12/2021

De gemeente Molenbeek heeft een nieuw parkeerreglement goedgekeurd. Geen blauwe parkeerzone meer: groen is naast rood nu de enige parkeerzone in de stad. Parkeren wordt dus overal betalend voor bezoekers en dit tot 21u.

Nadat de stad Brussel eerder al een nieuw parkeerreglement aannam, volgt ook Sint-Jans-Molenbeek met een aanpassing in het parkeerbeleid, al is die minder ingrijpend.

De parkeerdruk is hoog in de gemeente. Het is er als bewoner soms urenlang rondrijden vooraleer je een vrije parkingplaats aantreft. Schepen voor Mobiliteit in Molenbeek, Abdellah Achaoui (PS), erkent de situatie. “Er zijn veel werven in Molenbeek, o.a. in het kader van de wijkcontracten. Dat zet druk op het aantal parkeerplaatsen. Daarnaast parkeren momenteel ook veel bewoners van naburige gemeenten hun wagen in de blauwe, niet-betalende zone,” analyseert de schepen. Het nieuwe parkeerplan moet daar verandering in brengen.

Momenteel gelden drie parkeerzones in Molenbeek. De blauwe zone, in Hoog-Molenbeek, is gratis voor iedereen met een parkeerschijf. In de groene zone, dat zich in Oud-Molenbeek situeert, betalen enkel bezoekers voor het parkeren. Er geldt geen maximumduur. De rode zone is er tot slot in drukke handelsbuurten langs de Gentse Steenweg.

Parkeerzones Sint-Jans-Molenbeek

| De huidige parkeerzones in Sint-Jans-Molenbeek

Het goedgekeurde parkeerplan vormt nu de blauwe zone om tot een groene zone. Dat moet lokale inwoners voorrang geven in een zoektocht naar een parkingplaats, waarvan een aantal verdwijnt in uitvoering van de wijkcontracten. Zo is er bijvoorbeeld de parking op de hoek van de Tazieauxstraat en de Gentsesteenweg, die wordt omgevormd tot park.

Naast de uitbreiding van de groene parkeerzone, wordt ook het betalend parkeren uitgebreid. Parkeren in Molenbeek is vanaf het eerste kwartaal van 2022 betalend tussen 9u en 21u. Dat was eerder al het geval in de Maritiemwijk, maar geldt nu in de hele gemeente. “Tussen 17u en 20u, wanneer de mensen thuiskomen van hun werk, is er vaak geen parkeerplaats te vinden omdat inwoners van naburige gemeentes in de blauwe zone parkeren. Door het betalend parkeren uit te breiden, hopen we dat probleem te verhelpen,” aldus schepen Achaoui.

Tarieven en bewonerskaart even goedkoop

De tarieven zelf veranderen vooralsnog niet. Parkeren zonder bewonerskaart in een groene zone kost nog steeds 1 euro voor het eerste uur. Voor elk extra uur betaal je 1,50 euro. In drukke handelsbuurten, waar de rode zone geldt, betaal je 2 euro voor 1 uur en 5 euro voor de maximaal toegelaten 2 uur parkeren.

Ook bewonerskaarten worden voorlopig niet duurder. Die kosten nu 30, 50 en 200 euro voor respectievelijk de eerste, tweede en derde bewonerskaart per huishouden. Maar het gemeentebestuur houdt wel een stok achter de deur:

“We willen niet raken aan de prijs van de eerste bewonerskaart,” zegt schepen van Mobiliteit Abdellah Achaoui (PS). “11.000 inwoners bezitten zo’n eerste kaart, dus dat tarief willen we niet veranderen. Wel behouden we ons de mogelijkheid om de tweede bewonerskaart duurder te maken.” Daarvan zijn zo’n 2.200 kaarten in omloop. “Een verhoging van de derde kaart komt er hoe dan ook, omdat er zo slechts 73 zijn uitgereikt. Drie wagens binnen eenzelfde gezin strookt niet met onze toekomstvisie op mobiliteit.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni