'NMBS jaagt mensen de Flixbus op'

© Rob Dammers via Flickr
| De Beneluxtrein: niet sneller dan vroeger maar wel (veel) duurder.

Sinds vorige week is de Beneluxtrein tot 70 procent duurder. Een petitie en de gebruikersvereniging TreinTramBus protesteren. “De spoorwegen jagen reizigers richting auto en Flixbus.”

Vorige week veranderden de tarieven voor de Beneluxtrein, een intercitytrein die Brussel met Amsterdam verbindt.

Spontaan de trein nemen wordt daardoor een pak duurder: 95 euro voor een weekendretour tegenover 56 voordien. Wie een week voordien boekt, zit met 68 euro nog steeds aan een duurder tarief dan vroeger. Enkel voor vroegboekers op weekdagen is er een prijsvoordeel.

Een petitie - 'Goedkope en snelle verbinding tussen België en Nederland' - tegen de nieuwe tarieven van de NMBS en de NS haalde ondertussen 1.700 handtekeningen.

De initiatiefnemer vindt de nieuwe tarieven om een verschillende redenen een slecht idee. De duurdere weekendtarieven zullen reizigers de auto of de bus injagen, luidt het. “Dit is slecht voor het milieu, slecht voor de (economische) samenwerking tussen onze buurlanden en slecht voor het welzijn van de reizigers in kwestie.”

Gezamenlijke Europese ruimte

Daarnaast schenden de nieuwe tarieven “de idee van een gezamenlijke Europese ruimte, waarin binnengrenzen steeds minder voelbaar zijn.”

Stefan Stynen
© S. Stynen
| Stefan Stynen, voorzitter TreinTramBus

Gebruikersorganisatie TreinTrambus deelt de analyse van de petitie grotendeels. “Flixbus zal zich in zijn handen wrijven”, denkt voorzitter Stefan Stynen. “We betreuren de puur economische logica achter deze zet. Het weekend wordt nu duurder omdat de vraag dan groter is. In de plaats zouden de spoorwegen ook kunnen besluiten om méér treinen in te zetten in dat weekend tegen een normaal intercitytarief."

Stynen vraagt zich ook af of de berekening van de de twee spoormaatschappijen wel steek houdt. “Wie snel wil reizen en daar meer wil voor betalen, kan nu al de Thalys nemen. Het is niet zeker dat de duurdere Beneluxtrein wel een publiek zal vinden.”

Het argument dat Beneluxtrein meteen ook een half uur sneller is geworden, vindt Stynen ten slotte onzin. "Voor de komst van de ondertussen afgevoerde hogesnelheidstrein Fyra was de Beneluxtrein ongeveer even snel als vandaag.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?