Sociale onrust bij de MIVB in het depot Jacques Brel: het personeel klaagt het gebrek aan bescherming aan tegen het coronavirus

| Sociale onrust bij de MIVB in het depot Jacques Brel: het personeel klaagt het gebrek aan bescherming aan tegen het coronavirus.

Ondanks akkoord over extra veiligheidsmaatregelen blijven MIVB-chauffeurs staken

TDN
© BRUZZ - Belga
14/05/2020
Updated: 14/05/2020 18.47u

De vakbonden en de directie van de MIVB hebben donderdag een akkoord bereikt over extra veiligheidsmaatregelen op het openbaar vervoer in Brussel. De directie koppelt er wel de belangrijke voorwaarde aan dat de chauffeurs het werk onmiddellijk hernemen. Dat zijn de chauffeurs niet van plan. "Er is geen enkele van onze eisen aanvaard"

Tijdens de lockdown waren er quota per voertuig en zitjes werden afgeplakt zodat de spreiding van het aantal reizigers gegarandeerd kon worden. Die maatregelen zijn sinds maandag vervallen.

Akkoord onder voorwaarden

Een reden voor de chauffeurs om niet meer aan de slag te gaan, zeker nu het economisch leven en de scholen vanaf maandag hernemen. Het personeel beriep zich de afgelopen vier dagen op het individueel recht om niet te gaan werken als de veiligheid op het werk niet gegarandeerd is.

Vakbonden en directie bereikten nu een akkoord over extra maatregelen, maar dat is wel verbonden aan een belangrijke voorwaarde. De werkonwillige chauffeurs moeten onmiddellijk het werk hernemen. Het valt nog af te wachten of ze dat doen. De voorbije dagen bleek al dat het stakend personeel onafhankelijk opereert van de bonden.

Extra controles

Buschauffeur Oliver, die al de hele week actievoert in de stelplaats Delta, zal morgen alvast niet uitrijden. "Het nieuwe voorstel van de directie is unaniem afgekeurd in alle busdepots", zegt hij aan BRUZZ. "Ik kan u verzekeren dat wij morgen opnieuw niet zullen werken, naar hetzelfde niveau van maandag en dinsdag." Toen besloot ongeveer 80 procent van de buschauffeurs niet te werken.

Tot de maatregelen behoort een extra poetsbeurt van de voertuigen per dag. Ook worden de split-shifts geschrapt. Daarbij wordt de dagtaak van een chauffeur in meerdere stukken verdeeld, waardoor er meer chauffeurs op dezelfde locatie werkten. Er komen ook extra controles om toe te zien op de sociale afstand en het verplichte mondmasker.

Een beperking van het aantal passagiers per voertuig, zoals bijvoorbeeld bij TEC het geval is, behoort niet tot de maatregelen. "De directie heeft geen enkele van onze eisen in overweging genomen", besluit Oliver.

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) spreekt wel haar steun uit voor het akkoord. "Sociaal overleg gebeurt via vakbonden en de MIVB-directie is al sinds het begin van de acties met hen aan het overleggen", zegt haar woordvoerder Pieterjan Desmet aan BRUZZ. "Wij scharen ons daar achter. We zijn heel blij dat er een akkoord is bereikt waarin de veiligheid van de passagiers en het personeel voorop staat, dus we hopen dat de buschauffeurs toch nog overtuigd kunnen worden om te gaan werken."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, sociale onrust MIVB, veiligheidsmaatregelen coronacrisis

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni