Brieuc de Meeus, CEO  van de MIVB, bij de persvoorstelling van de nieuwe metrotrein M7 op 13 juli  2020

| Brieuc de Meeus, CEO van de MIVB, bij de persvoorstelling van de nieuwe metrotrein M7 op 13 juli 2020.

'Onmogelijk metrolijn Noord-Albert langdurig in gebruik te nemen zonder volledig traject'

Bram Van Renterghem
© Belga - BRUZZ
30/05/2023
Updated: 30/05/2023 16.07u

De langdurige exploitatie van het metrolijn 3-traject van Noord richting Albert is onmogelijk zonder het gedeelte richting Bordet. Dit omdat er geen stelplaats ter beschikking is om de metrostellen die circuleren op het toekomstige traject in op te bergen. Dat heeft de CEO van MIVB-STIB Brieuc de Meeûs dinsdag bevestigd.

Tijdens de voorstelling van het jaarrapport 2022 van de MIVB heeft de Meeûs aangegeven dat Beliris, het samenwerkingsprogramma tussen de federale staat en het Brussels Gewest dat de uitstraling van Brussel moet verbeteren en tevens bouwheer voor het Noordelijke gedeelte van de Metro 3, meerdere maanden tijd nodig zal hebben om de pistes degelijk te bestuderen.

"Gedurende een tijdelijke periode kunnen we de metro van Noordstation tot Albert in gebruiknemen, maar het is onmogelijk om dit op lange termijn vol te houden", aldus De Meeûs. "Dit omdat een opslagdepot ontbreekt om de metrostellen in te parkeren. Zonder deze stelplaats moeten er 's nachts zeer ingewikkelde manoeuvres plaatsvinden. Er is een stelplaats nodig aan het uiteinde van de lijn. MIVB kan een tijdelijke en beperkte opslagplek in gebruik nemen, maar geen onderhoud op de ingekorte lijn", meent De Meeûs.

In de commissie Mobiliteit ging Elke Van den Brandt (Groen) daar ook even op in. "Achter het Noordstation wordt nu een keerpunt gebouwd voor de metrostellen, dat later als verbinding met de metrotunnel naar Bordet zal dienen. In afwachting van de stelplaats in Bordet, komen de metrostellen in eerste instantie vanuit de stelplaats aan Brel, dit via lijnen 2 en 6 en via de aansluiting met lijn 3 aan Hallepoort", zegt ze. "Dat is een suboptimale oplossing want moeilijker voor bediening, onderhoud en opslag."

Volgens de MIVB is ongeveer 156 miljoen euro van de 174 miljoen euro die oorspronkelijk was begroot voor de bouw van het traject Noord-Albert reeds uitbetaald. Dit budget houdt geen rekening met de aanzienlijke meeruitgaven die te verwachten zijn voor het gedeelte van het traject onder het Zuidpaleis in Brussel. Op dit punt zijn MIVB en het consortium Toots nog steeds in geschil over de toekomstige metrolijn. Volgens de gedelegeerd bestuurder van de MIVB heeft de Brusselse regering het overheidsbedrijf vorige week opdracht gegeven de onderhandelingen met het consortium verder te zetten.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni