Dit voorjaar zal de Korenmarkt tot aan het Fontainasplein autovrij gemaakt worden.

Ook Olivetenhof en Kolenmarkt binnenkort autovrij

JP
© BRUZZ
31/01/2020

De voetgangerszone wordt verder uitgebreid met twee straten nabij het Fontainasplein. Dat is schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Bart Dhondt (Groen) overeen gekomen met het schepencollege. De nieuwe straten zullen in de loop van dit voorjaar autovrij worden gemaakt.

De Kolenmarkt staat bekend om z’n bruisend (holebi) nachtleven. Er zijn ook heel wat winkels en terrassen op de gedeeltelijk al autovrije straat. Nu zal ook het andere stuk autovrij worden gemaakt, op het stuk Kolenmarkt tussen de Vruntstraat en Zuidstraat na. De Kolenmarkt kruist met de Olivetenhof, die eveneens autovrij wordt gemaakt.

De straten liggen vlak bij het Fontainasplein, dat op dit moment wordt heraangelegd. Schepen Dhondt besloot gebruik te maken van het momentum om ook het Olivetenhof en de Kolenmarkt aan te pakken. Donderdagavond heeft het schepencollege hiermee ingestemd. De straten worden in het voorjaar autovrij gemaakt. Een vergunning voor de heraanleg moet nog worden ingediend bij het gewest. De heraanleg kan beginnen zodra de vergunningen binnen zijn.

kolenmarkt

De lichtgroene strepen markeren de nieuwe autovrije gebieden.

Fontainasplein

Net als de overige gedeeltes van de voetgangerszone zullen deze nieuwe stukken straat worden heraangelegd, en daarbij zal het niveauverschil tussen stoep en straat verdwijnen. Eerst moet wel het Fontainasplein worden afgerond. Op dit moment zijn er werken op het plein aan de kant van de Bogaardenstraat en de Kolenmarkt. In de periode van februari tot april volgt de andere helft van het plein, aan de kant van het ACOD-gebouw.

De Anspachlaan tussen Verversstraat en Fontainas is onder leiding van Dhondt eerder al omgetoverd in een volwaardige voetgangerszone. De keuze voor de uitbreiding van de voetgangerszone kunnen we in het verlengde daarvan zien. "Elk stukje erbij zorgt voor een stad met gezondere lucht," zegt Els Wauters, woordvoerster van Dhondt. "In het meerderheidsakkoord staat dat we een leefbare stad willen met gezonde lucht: dit is één van de maatregelen die daarbinnen kadert."

Door de maatregel zullen er wel wat parkeerplaatsen verdwijnen. Wat bewoners betreft is dit volgens Wauters geen probleem – die waren volgens haar heel enthousiast, zo bleek tijdens een overlegmoment. Automobilisten die om een andere reden naar het centrum komen, verwijst ze door naar het openbaar vervoer of betaalparkings in de buurt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, Bart Dhondt, voetgangerszone

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni