Opnieuw tourbussen in Steenstraat: 'Dit is niet logisch'

Godfried Roelant
© BRUZZ
01/02/2022

Het Brusselse stadsbestuur heeft beslist dat de tourbussen van muziekgroepen die komen optreden in de Ancienne Belgique zich moeten blijven parkeren in de Steenstraat. Dat is niet naar de zin van het buurtcomité van de Sint-Jacobswijk. “Het is veel logischer om de lasten te spreiden en ook gebruik te maken van de parkeerplaats voor de ingang van de AB op de Anspachlaan,” zegt Pascale De Jonckheere van de buurtvereniging.

Elk jaar krijgt de Steenstraat zo’n 180 tourbussen te verwerken. Tijdens een vijftiental concertavonden parkeren er zich zelfs drie grote bussen in de smalle straat. Door werkzaamheden in de straat in 2019, in het kader van de aanleg van de voetgangerszone, was dat lange tijd niet meer mogelijk.

Er werd toen gebruik gemaakt van de parkeerplaats net voor de ingang van de AB en van ruimte voorzien aan de Borgval, recht tegenover de concertzaal. Maar nu de werken aan de Steenstraat zijn afgerond heeft het stadsbestuur beslist dat de tourbussen zich opnieuw moeten parkeren op hun vertrouwde plek. Voor het buurtcomité van de Sint-Jacobswijk is dat moeilijk te verteren.

“Het is een eer om een cultuuricoon als de AB in onze wijk te hebben. We willen de mensen van de AB het leven zeker niet zuur maken. Maar we vragen wel dat de overlast die de bussen met zich meebrengen gespreid wordt,” zegt Pascale De Jonckheere van de buurtvereniging.

thumbnail_image015.jpg

| Volgens het buurtcomité van de Sint-Jacobswijk is er aan de Borgval wel voldoende plaats om een tourbus te parkeren.

‘Voetgangerszone vrijhouden’

Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) zegt dat de Borgval geen optie meer is omdat er in die straat "heel wat oude mensen wonen van wie de mobiliteit door de bussen beperkt wordt." "Platenzaak Caroline gaat zich daar binnenkort vestigen op de hoek van de straat. Daardoor wordt het onmogelijk om die plek een bus te parkeren zonder het zicht van de etalage te belemmeren. En als we de bus naar achter opschuiven blokkeren we de ingang van een gebouw waar veel oudere mensen wonen.”

'De Anspachlaan is een open deel van de voetgangerszone met heel wat vergezichten. Als we daar bussen laten parkeren, dan geeft dat een vertekend beeld'

Bart Dhondt (Groen), schepen van Mobiliteit

1773 Bart Dhondt 3

Ook op de parkeerplaats voor de ingang van de AB wil de schepen liever geen bus zien staan. “In samenspraak met de politie hebben we die piste links laten liggen. De Anspachlaan is een open deel van de voetgangerszone met heel wat vergezichten. Als we daar bussen laten parkeren, dan geeft dat een vertekend beeld. Bovendien zou het ook voor de nodige verwarring kunnen zorgen bij leveranciers van handelszaken in de buurt. Zij zouden dan kunnen denken dat het mogelijk is om zich daar te parkeren.”

De Jonckheere vindt dat een vreemde gedachtegang, zeker omdat de parkeerplaats door de vorige meerderheid speciaal om die reden is opgenomen in de plannen voor de voetgangerszone. “De Anspachlaan is zo’n grote boulevard dat een bus er veel minder hinder met zich meebrengt dan in de Steenstraat. De foto’s spreken voor zich, denk ik. We zijn er ook van overtuigd dat een uitzonderingsmaatregel voor de AB wel op het nodige begrip zou kunnen rekenen bij handelszaken in de buurt.”

thumbnail_image019.jpg

| De vrachtwagens versperren niet alleen de ingang van gebouwen in de Steenstraat, maar ze nodigden vroeger ook uit tot drugsdeals

Dan is er nog het onveiligheidsgevoel. “Een tijdlang brachten de bussen dealers met zich mee die in de kleine ruimte achter de vrachtwagens en de straatgevels drugs verhandelden. Ze zijn gelukkig verdwenen en dat zouden we graag zo houden.” Volgens Dhondt zal het succes van de voetgangerszone dat probleem mee oplossen.

“Dankzij de komst van de voetgangerszone is er meer passage in de buurt en bijgevolg ook meer sociale controle. De Steenstraat telt ook meer leuke horecazaken, wat de wijk alleen maar ten goede komt.”

AB: ‘Voor ons had spreidingsplan ook gekund’

Opvallend is dat de AB zelf geen echte voorkeur had voor een bepaalde piste. De muziektempel is vooral blij dat er een oplossing uit de bus is gekomen.

'Voor ons was het zeker mogelijk geweest om de tourbussen te spreiden over de Borgval en de parkeerplaats op de Anspachlaan'

Tom Bonte, algemeen directeur AB

1507 ABC Tom Bonte

“Het probleem sleept al een tijdje aan en dus zijn we blij dat er nu duidelijkheid is. Maar voor ons was het ook zeker mogelijk geweest om de tourbussen te spreiden over de Borgval en de parkeerplaats op de Anspachlaan,” zegt algemeen directeur Tom Bonte.

Het maakt de huidige beslissing voor De Jonckheere alleen maar moeilijker om te begrijpen. “In dat opzicht is het ook bijzonder jammer dat wij op geen enkel moment betrokken zijn geweest bij het overleg. We hopen dat het Brusselse stadsbestuur alsnog op zijn stappen terugkomt, al ziet het ernaar uit dat dit dossier definitief geparkeerd is.”

Dhondt weerlegt die argumenten. “Wij staan altijd open voor dialoog en dat zal ook zo blijven in de toekomst. Maar op een bepaald moment moet je een beslissing nemen en wij geloven dat dit degene is die het minste overlast zal veroorzaken.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni