Oppositie verwijt regering Uber-verbod: 'Sociale ramp', ook Groen maant tot haast

© PhotoNews
| David Weytsman (MR), Cieltje Van Achter (N-VA), Christopge De Beukelaer (CDH) en Arnaud Verstraete (Groen.)
Updated: 25-11-2021 - 11:34

De Brusselse regering is er "duidelijk verantwoordelijk" voor dat Brusselse chauffeurs niet langer kunnen werken met de Uber-app. Dat stellen de MR en het CDH, die beide in de oppositie zitten in het Brussels Parlement. Ook de N-VA stelt minister-president Rudi Vervoort (PS) verantwoordelijk. Meerderheidspartij Groen hoopt dat het taxiplan er snel komt om de problemen op te lossen.

Het Brusselse hof van beroep oordeelde woensdag dat chauffeurs niet langer kunnen werken met de Uber-app. Ze mogen hun licentie wel behouden, maar alle chauffeurs die werken met een licentie voor limousinechauffeurs (zo'n 95 procent volgens Uber) mogen hun smartphone en daarmee dus ook de Uber-app niet meer gebruiken tijdens de rit. De rechter baseert zich onder meer op de Brusselse taxiwet die dateert uit 1995 en waarin onder meer staat dat chauffeurs zich niet mogen bedienen van toestellen voor radiocommunicatie. Hierdoor zullen er nog nauwelijks chauffeurs beschikbaar zijn voor de app. 

Het taxiplatform wijst met een beschuldigende vinger richting de Brusselse regering, die al jaren heeft nagelaten de wetgeving te hervormen. De chauffeurs die vanaf vrijdag riskeren zonder werk te zitten, voerden woensdagavond meteen actie. Ook donderdag wordt er actie gevoerd en er wordt ook gedreigd met protest op vrijdag.

Taxiplan komt te laat

De N-VA stelt dat de Brusselse PS jarenlang bewust de modernisering van de taxiwet heeft tegengewerkt, met dit oordeel van het hof van beroep tot resultaat. "Minister-president Rudi Vervoort (PS) lacht in zijn vuistje", tweette Brussels parlementslid Cieltje Van Achter. "Chauffeurs en Brusselaars zijn vandaag de dupe." Ze sloot af met de hashtag "broodroof".

Oppositiepartij MR laakt woensdag in een reactie de verouderde regelgeving. "Het is een echte sociale ramp. Brussel is de stad met het grootste armoederisico in Europa en de PS riskeert duizenden werklozen werkloos te maken of naar het OCMW te sturen", zegt het liberale parlementslid David Weytsman.

Ook het CDH betreurt dat Vervoort en zijn regering de taxiverordening nog niet hebben hervormd. "Het is een zware verantwoordelijkheid die de reputatie van deze regering en haar geloofwaardigheid aantast", hekelt Brussels parlementslid Christophe De Beukelaer.

Ook CD&V-parlementslid Biancia Debaets laat van zich horen. “Ik begrijp de frustraties van de chauffeurs maar al te goed”, reageert Debaets op de acties die donderdag gevoerd werden. “Maar liefst 2.000 chauffeurs verliezen van de ene dag op de andere hun broodwinning, en de socialisten en groenen kijken erop toe en laten begaan. Het nieuwe taxiplan had er al lang moeten zijn, maar zelfs dit soort escalaties lijkt niet meteen voor het nodige realiteitsbesef te zorgen in de regering. Resultaat: na de blokkades van de politie dreigt Brussel wéér een dag volledig stil te vallen. De Brusselse regering maakt er stilaan een traditie van om élke vorm van technologische vooruitgang in ons Gewest gewoon af te blokken."

Meerderheid

En zelfs vanuit de meerderheid wordt opgeroepen tot haast met het taxiplan van de regering-Vervoort, dat die hervorming moet bewerkstelligen. "Ik hou mijn hart vast voor alle betrokken chauffeurs en hun families, die plots een inkomen verliezen", tweette Groen fractieleider Arnaud Verstraete. "Het reeds lang beloofde taxiplan van Rudi Vervoort  zal een geloofwaardig perspectief moeten geven aan die families, en liefst snel."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?