| De vrouw werd aangereden op het zebrapad rechts.

‘Plek dodelijk ongeval kan veel veiliger’

Kris Hendrickx
© BRUZZ
01/04/2019
Updated: 01/04/2019 18.21u

Dat de verantwoordelijkheid voor het dodelijk ongeval vooral bij de roekeloze bestuurder ligt, daarover is iedereen het eens. Toch kan de plek van het drama veel veiliger ingericht worden.

Afgelopen zondag maaide een 19-jarige met een voorlopig rijbewijs een voetgangster omver op een zebrapad. De chauffeur reed daarbij ook nog eens over het fietspad, terwijl andere auto’s stopten voor het zebrapad.

Experts zijn het erover eens dat de verantwoordelijkheid van de chauffeur verpletterend is. “Een belangrijke autoconstructeur zei ooit dat auto’s zo moesten gemaakt worden dat de grootste idioten ermee konden rijden. Wel, dat is jammer genoeg gelukt,” zucht verkeersdeskundige Kris Peeters aan de telefoon.

Het wangedrag van de automobilist neemt niet weg dat de plek van het dodelijk ongeval – een gewestweg - veel veiliger kan. “De aanleg is niet catastrofaal, maar kan toch beter,” zegt Peeters aan BRUZZ.

“Zo zou je het fietspad kunnen scheiden van de weg. Liefst door het achter de geparkeerde auto’s te leggen, maar ook een fysieke barrière tussen rijweg en fietspad is een optie. En de oversteekplaats kan je perfect zo inrichten dat auto’s er gewoon niet kunnen inhalen, door de uitstulping van het trottoir daar bijvoorbeeld veel nadrukkelijker te maken.”

"Het fietspad voelt er vandaag wat als restruimte die je als automobilist kan gebruiken"

Mikaël Van Eeckhoudt, Fietsersbond

Mikaël Van Eeckhoudt, directeur van de Fietsersbond, stelt gelijkaardige ingrepen voor. Hij wijst verder op dat de straat uitnodigt om snel te rijden, een fenomeen dat ook buurtbewoners bevestigen aan onze redactie. “De laan is vrij breed, gaat strak rechtdoor en de volgende zijstraat ligt een heel stuk verder"

"Je kan hier maatregelen nemen om de snelheid te verlagen. Dat kan met klassieke snelheidsremmers, maar ook doordat je de as van de rijweg halverwege verandert en zo het lange rechte stuk onderbreekt.”

Ook variatie in het wegdek kan helpen, weet Van Eeckhoudt. “In Nederland wordt heel nadrukkelijk gewerkt met verschillende materialen en kleuren, zodat je als automobilist heel duidelijk voelt dat je trager moet gaan rijden omwille van zwakke weggebruikers. Het fietspad op de Jetselaan daarentegen voelt op die plek meer als restruimte aan, die je als chauffeur eventueel wel mag inpalmen.”

Deze politieke houding geeft een voedingsbodem aan burgers die gemakshalve de plaats van hun auto opeisen en niet stilstaan bij de gevolgen.

Tom DHollander van Voetgangersbeweging

Het wordt hoog tijd dat er veel explicieter geïnvesteerd wordt in voetgangersvoorzieningen, vindt ook de Voetgangersbeweging. "Als je op deze manier een dodelijk ongeval veroorzaakt, mag het geen verzachtende omstandigheid zijn dat je niet onder invloed bent of dat je niet eerder een ongeval hebt gehad", zegt Tom Dhollander.

Volgens de vereniging moeten de overheid en het gerecht een sterker signaal geven, en wordt het hoog tijd dat er explicieter geïnvesteerd wordt in voetgangersvoorzieningen. "Nog steeds zijn er politici die onder het mom van vrijheid, pesten of betutteling elke maatregel betwisten die de plaats van de auto in onze samenleving aan banden legt. Dat men daardoor heel wat anderen hun vrijheid, en zelfs hun leven, afneemt, wordt onder de mat geveegd."

De belangenorganisatie wijst erop dat de laatste jaren vaak voetgangersinfrastructuur opgeofferd wordt ten voordele van fietsinfrastructuur, terwijl men de ruimte voor de auto ongemoeid laat. "Deze houding geeft een voedingsbodem aan burgers die gemakshalve de plaats van hun auto opeisen en niet stilstaan bij de gevolgen", aldus Dhollander.

Update: met reactie van Voetgangersbeweging

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Koekelberg, Mobiliteit, Kris Peeters, Fietsersbond

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni