In het Brussels gewest geldt een algemene Zone 30 voor het autoverkeer
© PhotoNews | In het Brussels gewest geldt een algemene Zone 30 voor het autoverkeer.

Positieve effecten ‘Stad 30’ zetten zich door in 2022

© BRUZZ
28/07/2022

Een jaar na de invoering van de algemene zone 30 in het Brusselse Gewest, maakte Brussel Mobiliteit al een positieve balans op van de snelheidsbeperking. De effectieve verlaging van de gemiddelde snelheid in Brussel zet zich ook in 2022 door. Dat blijkt uit cijfers van Brussel Mobiliteit.

De bundeling van de gegevens van de Lidar snelheidscontroles voor de eerste 5 maanden van 2022 bevestigt de reeds in 2021 vastgestelde zichtbare daling van de gemiddelde snelheid op alle wegen, ongeacht of deze beperkt zijn tot 30 km/h of 50 km/h. Dat meldt Brussel Mobiliteit donderdag.

Die effectieve snelheidsverlaging heeft ook tot gevolg dat Brusselaars de auto vaker aan de kant laten voor andere vervoersmodi. “Als auto's niet te hard rijden, zullen mensen eerder overwegen korte ritten te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te maken in plaats van met de auto,” weet mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen).

Geen effect op reistijden

Maar er zijn nog meer positieve effecten van de zone 30, volgens Van den Brandt. “De verlaging van de snelheid gaat gepaard met een aanzienlijke daling van het lawaai in het Brussels Gewest, en dat is ook goed voor onze gezondheid en levenskwaliteit.” De minister dankt dan ook alle automobilisten die zich aan de snelheidsbeperkingen houden.

Volgens Brussel Mobiliteit had ‘Stad 30’ in het voorbije anderhalf jaar bovendien geen significante gevolgen voor de totale reistijd van de gebruikers. De reistijden bleven op elke gemeten route min of meer stabiel, ongeacht het tijdstip van de dag (piek- of daluren).

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie