| De werken aan Coovi in Anderlecht zijn begonnen. Die aan de andere zes parkings nog niet.

Regering nog ver van 10.000 parkeerplaatsen aan rand

BVR
© BRUZZ
29/01/2018

De uitbreiding van de overstapparking aan Coovi in Anderlecht is begonnen. Het is maar één van de elf geplande randparkings, die de verkeersdruk in de stad moeten verminderen. In het regeerakkoord 2014-2019 streeft de Brusselse regering naar 10.000 parkeerplaatsen. In realiteit zullen er dat midden 2019 maar 2.741 zijn.

Er zijn te veel auto's in Brussel, dat vindt men binnen de Brusselse regering. De vorige regering keurde daarom in 2010 het Iris 2-plan goed, dat de autodruk in de stad met 20 procent moest doen dalen.

Maar doortastende maatregelen zoals de kilometerheffing of stadstol bleven uit. Zo kwamen er in de praktijk alleen maar auto's bij.

De 10.000 plaatsen op overstapparkings werden door deze regering wel in het regeerakkoord 2014-2019 ingeschreven. Die moeten ervoor zorgen dat automobilisten hun wagen aan de rand laten en overstappen op het openbaar vervoer.

Maar hoe ver staat het met die parkings? Voor het eind van deze legislatuur zullen ze alvast nog niet klaar zijn.

Bestaande parkings uitbreiden

De openluchtparkings Coovi in Anderlecht, Stalle in Ukkel en die aan Kraainem worden uitgebreid.

  • De parking Coovi gaat van 199 naar 1.350 plaatsen. De bouw daarvan is maandag gestart. Tegen eind 2018 moet de vier verdiepingen tellende parking klaar zijn.
  • De parking in Stalle gaat dan weer van 380 naar 1.134 plaatsen. Nu gebeurt parkeren er nog in openlucht (en gratis), maar ook daar komt een gelijkaardig gebouw van vijf verdiepingen hoog. De bouwvergunning is – met een positief advies van de overlegcommissie - alvast aangevraagd. Volgens het kabinet van minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) kan de werf midden 2019 beginnen.
  • De parking Kraainem, die eigenlijk in Sint-Lambrechts-Woluwe ligt, krijgt 1.000 plaatsen extra. De milieustudie is al gelanceerd. Vanaf dit jaar start parking Kraainem, nu goed voor 172 plaatsen, wel al met de P+R-testfase. Parkeren wordt daarbij voorbehouden aan abonnees. (Klik op de bolletjes op de kaart voor meer info).

Klik op de bolletjes voor meer informatie.

Nieuwe parkings

  • Voor de vijf geplande nieuwe parkings is er nog geen spade de grond in gegaan. De plannen voor de ondergrondse parking aan het Eurostadion (10.000 plaatsen waarvan 3.000 voor pendelaars) stonden het verst. Maar omdat de bouwvergunning daarvan samenhangt met die van het Eurostadion, en die zo goed als zeker geweigerd wordt, zal de verwezenlijking ervan op z’n minst ernstige vertraging oplopen.
  • Daardoor staat de parking op de middenberm van de A12, ter hoogte van tramterminus Esplanande, nu het verst. Daarvan is de milieustudie afgerond. Wel moet het Gewestelijk Bestemmingsplan nog gewijzigd worden, waarna een bouwvergunning moet aangevraagd worden. Toch maakt het kabinet zich sterk midden 2020 te kunnen beginnen met de werken.
  • Over de parkings aan het station van Sint-Agatha-Berchem, aan Bordet en het UZ Brussel is nog geen nieuws.
  • De parkings aan Delta (350), Hermann-Debroux (200), Roodebeek (189) en Erasmus (100) blijven voorlopig even groot. Wel zullen al die parkings heringericht en uitgebaat worden als overstapparking, zoals dat nu al bij Erasmus het geval is. Deze parkings zijn goed voor 839 plaatsen.

Dure Brusselse grond

Samen met die van Kraainem, Stalle en Coovi komt dat op 2.741 plaatsen - de uitbreiding van Coovi al in rekening genomen. Daarmee zit de regering ver verwijderd van haar eigen doelstelling om 10.000 plaatsen op overstapparkings te creëren.

Waarom dat zo traag gaat, is voor Isabelle Pauthier van stadsbeweging Arau duidelijk. "Grond in Brussel is erg duur. Daar dan grote parkings bouwen, zien sommigen als een vorm van verspilling. Gemeenten bouwen er liever woningen, en verzetten zich soms tegen de plannen van het Gewest."

Voor Arau moeten de parkings veel verder buiten de stad, bij de stations dichtbij hun woning. "Want eenmaal ze al met de wagen in Brussel zijn, rijden ze liever door, tot de parking bij hun eindbestemming."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, overstapparking

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni