CurieuzenAir: het gemeentehuis van Sint-Lambrechts-Woluwe.
© Belgaimage | Het-gemeentehuis van Sint-Lambrechts-Woluwe.

Sint-Lambrechts-Woluwe wil niet weten van Good Move-voorstellen: ‘Ongeloofwaardig’

KVDP
© BRUZZ
20/10/2022

Na onder meer Anderlecht en Jette is Sint-Lambrechts-Woluwe de zoveelste gemeente die tegenspartelt in de uitrol van het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move. Een studiebureau heeft verschillende scenario’s op tafel gelegd voor een maas in de gemeente. “Het college weigert voorstellen die ongeloofwaardig zijn voor onze inwoners.”

Good Move moet voor autoluwere wijken zorgen, in de eerste plaats door circulatieplannen die wijk per wijk – in het jargon van Good Move zijn het mazen - ingevoerd moeten worden. Door middel van eenrichtingsstraten, verkeersfilters en -lussen zou het sluipverkeer uit de wijken geweerd moeten worden. In Sint-Lambrechts-Woluwe zou Roodebeek een van de vijftig Good Move-mazen moeten worden. Brussel Mobiliteit stelde studiebureau Tridee aan om verschillende scenario’s te onderzoeken voor die maas.

Volgens het college van Sint-Lambrechts-Woluwe zijn er verschillende problemen met het werk dat Tridee geleverd heeft. “Het participatief project dat het Gewest op poten heeft gezet bracht amper veertig buurtbewoners bijeen, een getal dat niet representatief is voor het aantal bewoners in de wijk,” zeggen burgemeester Olivier Maingain (Défi) en schepen van Leefmilieu Grégory Matgen (Défi) in een persbericht. “Het gevolg is dat de voorstellen van het studiebureau gebaseerd zijn op theorieën die ver staan van de realiteit die de buurtbewoners ervaren.”

'Echt overleg'

“Op de as van de De Broquevillelaan en de Paul Hymanslaan stelt het studiebureau voor om de middenberm af te sluiten voor overstekende auto’s. Daardoor zou een autobestuurder die van Montgomery komt en een zijweg van de De Broquevillelaan wil inrijden een grote omweg moeten maken, door naar de Paul Hymanslaan af te zakken, om vervolgens terug omhoog te rijden,” schrijft het college. “Het college kan zoiets niet aanvaarden.”

Volgens het college is het onmogelijk om op deze basis verder samen te werken met het studiebureau en het Gewest. “Het college weigert voorstellen die ongeloofwaardig zijn voor onze inwoners,” klinkt het. “Wij zetten ons werk op vlak van mobiliteit verder op basis van ervaring en zullen onze projecten voorstellen op basis van echt overleg met onze inwoners.”

Good Move

Good Move is het mobiliteitsplan van de Brussels gewest dat stapsgewijs in verschillende gemeenten wordt ingevoerd. Het plan heeft zijn voor- en tegenstanders.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie