Snelheidsbeperking E40 in de zomer, A12 niet voor meteen

© Brussel Mobiliteit
| Simulatiebeeld van de overstapparking Esplanade aan de A12. Pas als die er is, gaat de maximumsnelheid naar beneden.

De formele beslissing is genomen om de autosnelwegen E40 en A12 op Brussels grondgebied af te schaffen. De uitvoering zal evenwel in fases gebeuren. Vanaf de zomer is de E40 aan de beurt.

Dinsdag keurde de Brusselse regering twee herklasseringsbesluiten goed waardoor de E40 en de A12 op het grondgebied van het hoofdstedelijk gewest worden omgevormd tot gewestelijke grootstedelijke openbare weg.

De besluiten treden formeel gezien volgende week in werking en maken het mogelijk dat de snelheid beperkt wordt tot 50 kilometer per uur. In de praktijk zal er echter niets veranderen tot de tunnels van het Reyerscomplex terug open zijn (E40) en de P+R-parking (A12) klaar is. Zo wordt bevestigd op het kabinet van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).

Het stuk van de E40 dat niet langer een autoweg is, situeert zich tussen de Reyerslaan en de Gemeenschappenlaan (de afrit Evere), goed voor een afstand van ongeveer 2 kilometer. Sinds enkele maanden is daar reeds een rijstrook afgesloten wegens de werf aan de Reyerstunnels. Eens alle tunnels terug open zijn - wat voorzien is tussen maart en eind juni - zal in een testfase één rijstrook afgesloten worden. Dat zal met wegmarkeringen aangeduid worden.

De strook van de A12 waar het aantal rijstroken van drie op twee teruggebracht zal worden, loopt van de Romeinsesteenweg (de gewestgrens) tot de zone van het verkeersknooppunt van de Van Praetlaan, Vuurkruisenlaan en Madridlaan. Het gaat over een afstand van ongeveer 1 kilometer. Hier zal echter niets gebeuren voor de bouw van een P+R-parking, waar pendelaars kunnen overstappen op een tram richting centrum.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?