Brussel Mobiliteit: 'Reyerstunnels langer dicht'

© PhotoNews
| Schaarbeek werken aan Reyerstunnel Reyers Diamant

De Reyerstunnel richting de E40 en de tunnel van de E40 richting Montgomery blijven langer dicht dan voorzien. Dat weten de collega’s van RTLinfo. Veel heeft te maken met problemen met nutsvoorzieningen. Bij het openleggen van de werf ontdekten arbeiders kabels en buizen die nergens op de plannen stonden.

Met de zoektocht en identificatie van die nutsvoorzieningen is kostbare tijd verloren, weet Brussel Mobiliteitswoordvoerster Camille Thiry. "Veel van die waterleidingen en elektriciteitskabels hebben wij moeten verleggen zonder de buurt zonder water en stroom te zetten."  

Stabiliteit

Maar ook bouwtechnisch stond de aannemer voor verrassingen. Zo was hij verplicht om de dakplaat van de Montgomerytunnel in twee fasen te gieten om zo de stabiliteit van premetrostation Diamant niet in gevaar te brengen. 

En ook de Belliardtunnel deze zomer was langer dicht dan gepland om de tussenmuur met de Reyers-Centrumtunnel te verstevigen. Ook daardoor liep de werf aardig wat vertraging op en konden de werken aan de andere tunnels niet beginnen. 

Het weer spelbreker

En alsof dat nog niet voldoende was, viel ook het weer niet echt mee. 'We hebben een polaire vortex over ons heen gekregen, gevolgd door een hittegolf en daarna heel wat regen', aldus Thiry. Allemaal factoren die een impact hebben gehad op de werf. 

Maar "gezien de grootte en de complexiteit van de werf, valt de vertraging best mee" zegt Thiry aan RTLinfo. Bovendien waren de werken aan het complex sowieso later dan gepland begonnen omwille van het grote zinkgat op de Leuvensesteenweg

De Meiser -en Montgomerytunnel richting de E40 heropent in de loop van de maand maart. De opening van de Montgomerytunnel richting Centrum is voorzien voor juni., vier maanden later dan gepland. 

reyerslaan_vrt_overview_cmyk.jpg
© Buur
| Zo kan het er rond Reyers gaan uitzien. Linksonder de VRT-toren.

De renovatiewerken aan het Reyerscomplex begonnen eind januari 2018. Het complex omvat 6 tunnels die dateren van de jaren '70. Dagelijks bollen er duizenden auto's door. Boven de tunnels loopt de Reyerslaan met het befaamde Reyersviaduct. Dat werd in 2015 afgebroken nadat de renovatiekosten te hoog waren gebleken. 

Bedoeling is om na de renovatiewerken van de tunnels om van de Reyerslaan  een stedelijke boulevard te maken, met meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Later wordt ook de autosnelweg heraangelegd. Ook dat moet een brede en groene stadsboulevard worden. 

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?