Speedpedelec: de fiets die te snel is voor Brussel

© Bike Experience Brussels
| De elektrische fiets doet het goed in Vlaanderen, maar in Brussel blijft het succes achterwege.

De elektrische fiets is in Vlaanderen aan een steile opmars bezig. Ook de krachtige speedpedelec, die een snelheid tot 45 kilometer per uur kan halen, zit met 3.300 verkochte exemplaren in 2018 in de lift. Daarvan rijden er amper 28 rond in Brussel. “De speedpedelec kan zijn potentieel hier niet kwijt” verklaart Joost Kaesemans van tweewielerfederatie Febiac aan BRUZZ.

Vooral Antwerpenaren en Oost-Vlamingen zijn fan van de speedpedelec, wat te maken zou hebben met de vele files in en rond ­Antwerpen. In Brussel slaat het model niet aan en dat is volgens automobielfederatie Febiac onder meer te wijten aan het drukke verkeer in onze hoofdstad.

“De Brusselaars gebruiken steeds meer de (elektrische) fiets om zich snel doorheen de stad te verplaatsen. Maar door de vele files haal je bijna nooit een snelheid boven de 25 kilometer per uur. Dat heeft als gevolg dat de speedpedelec, die tot 45 kilometer per uur kan halen, zijn potentieel hier niet kwijt kan. Het kan een verklaring zijn waarom er in Brussel zo weinig van verkocht worden”, zegt Joost Kaesemans van automobielfederatie Febiac aan BRUZZ.

Dure investering

De speedpedelec is vooral op lange trajecten een meerwaarde. “Op de fietssnelwegen ben je met een speedpedelec wel in het voordeel. Tussen Brussel en Leuven bijvoorbeeld komt de motor van ongeveer 4.000 watt volledig tot zijn recht.” Kaesemans haalt ook de verzekerings- en inschrijvingskosten aan als reden waarom mensen afhaken.

“Voor fietsen waarvan de maximale snelheid boven de 25 kilometer per uur ligt, is het verplicht om ze in te schrijven bij de DIV (Dienst Inschrijving Voertuigen, red.). Ze moeten ook verzekerd worden en dat brengt extra kosten met zich mee, wat potentiële kopers kan afschrikken. Zij kiezen dan voor een goedkoper alternatief, ook al omdat aan een speedpedelec een prijskaartje hangt van een paar duizend euro.”

Ondanks de tegenvallende verkoopcijfers, plant Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) binnenkort toch sensibiliseringscampagnes om ervoor te zorgen dat het met al die verschillende fietsen, die met verschillende snelheden rijden, toch veilig blijft op de almaar drukkere fietspaden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?