| Eén van de twee rijstroken stadinwaarts verdwijnt. De fietspaden worden breder, in oker geschilderd en er wordt een bufferzone voorzien.

Stad schrapt rijstrook Wetstraat voor veiligere fietspaden

TDN
© BRUZZ
25/09/2021

De Stad Brussel schrapt een van de twee rijstroken stadinwaarts op het stuk Wetstraat binnen de Vijfhoek. De maatregel maakt het mogelijk om de gemarkeerde fietspaden twee meter breed te maken en ze van een bufferzone te voorzien. De herinrichtingswerken, waarbij de fietspaden ook okerkleurig worden, starten maandag al.

Tussen de Hertogstraat en de Koningsstraat beschikten autobestuurders over drie rijstroken: stadinwaarts twee, staduitwaarts één. Vanaf maandag wordt dat één rijstrook in elke richting, verneemt onze redactie. De vrijgekomen ruimte van de geschrapte rijstrook wordt gebruikt voor betere fietsinfrastructuur.

Okerkleurig fietspad met bufferlijn

Aan weerszijden legt de Stad tussen de Kleine Ring en de Koningsstraat zo een fietspad van twee meter aan (nu is er een smaller geschilderd fietspad). Het gaat voorlopig om een ingreep met wegmarkeringen: de fietspaden krijgen daarbij een okerkleur en er wordt ook een bufferzone voorzien tussen fiets- en autoweg. Wagens die op de witte, volle scheidingslijn rijden, zullen hun wagen voelen trillen (zoals op de autostrade bij de pechstrook).

Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) noemt het een symbolisch belangrijke ingreep. "De Wetstraat vormt een belangrijke toegangspoort tot de Vijfhoek. Het gewestelijk deel ervan is de drukste fietsas van Brussel. Om die stroom aan fietsers comfortabel en veilig naar het centrum te brengen, verbeteren we ook op ons grondgebied de infrastructuur. De autorijstroken worden smaller, waardoor ze in lijn met de algemene zone 30 trager zullen rijden."

Onze inspanningen lonen, want we zien veel meer fietsers. Dat geeft voldoening.

schepen Bart Dhondt (Groen)

Fietsers kunnen daardoor binnenkort vlot en veilig van de Kleine Ring, via de Wetstraat, de Koloniënstraat en de Wolvengracht naar het stadscentrum rijden. Via de heraangelegde Kantersteen hebben ze ook een comfortabele route naar de Marollen. "Al die aparte projecten komen nu samen. En dat loont, want we zien veel meer fietsers. Het geeft veel voldoening dat alle inspanningen worden gesmaakt", aldus Dhondt.

Op termijn verhoogd

De bedoeling is om op termijn verhoogde fietspaden op de Wetstraat aan te leggen. In afwachting gebruiken we markeringen om op het terrein iets te verbeteren. Daar is geen vergunning voor nodig."

Nog dit: veel verkeershinder wordt vanaf maandag niet verwacht in de Wetstraat. De stad legt geen omleiding in voor de werken, die in fases verlopen. Het autoverkeer zal er stadinwaarts weliswaar slechts over één rijstrook moeten.

Correctie: Schepen Dhondt zei in de eerste versie van het artikel "De vergunningsaanvraag is ingediend, maar de gesprekken met de commissie Monument en Landschappen verlopen moeizaam. Aan die logge en kostelijke procedures moeten we eens wat doen."

De Commissie merkt op dat dit niet correct is en schepen Dhondt geeft toe dat hij zich vergiste. De vergunningsaanvraag in kwestie dateert dan ook al van de vorige legislatuur. Tijdens deze legislatuur diende het stadsbestuur nog geen nieuwe vergunningsaanvraag in voor de Wetstraat.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, Wetstraat, Bart Dhondt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni