sint-katelijnestraat autovrij auto's
© Thomas Anciaux via Twitter | De Sint-Katelijnetraat is autovrij, maar toch staan er geparkeerde auto's

Stad wil 'autovrije' Sint-Katelijnestraat beter afdwingen

TG
© BRUZZ
03/09/2020

Sinds begin augustus is de Sint-Katelijnestraat in het Brusselse stadscentrum officieel autovrij. Maar vaak blijft dat statuut slechts theorie en rijden er toch auto's door de straat of wordt er geparkeerd. Het nadarhek en verkeersbord aan het begin van de straat lijken niet te volstaan. Het stadsbestuur kondigt nu bijsturingen aan.

Het was een trots Brussels stadsbestuur dat op 7 augustus onverwachts aankondigde dat de Sint-Katelijnestraat met onmiddellijke ingang autovrij zou worden. Dat stond al op de planning, maar pas na de heraanleg van de straat in 2021. Omdat zker in coronatijden de smalle stoepen niet meer verenigbaar waren met de grote hoeveelheid voetgangers, werd besloten om het statuut van de straat anderhalf jaar eerder aan te passen.

Dat gebeurde weliswaar zonder de weginfrastructuur grondig aan te passen. Ter hoogte van het Sint-Katelijneplein kwamen twee bloembakken om de doorgang naar de Vlaamsesteenweg te blokkeren, maar de Sint-Katelijnestraat inrijden vanop de Zwarte Lievevrouwstraat bleef wel mogelijk (maar dus niet toegestaan). Wat later verscheen er aan het kruispunt wel een nadarhek met een voetgangerszone-verkeersbord.

Het stadsbestuur rekent voor het afdwingen van de nieuwe voetgangerszone vooral op de politie, liet schepen voor Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) al weten via Twitter. Dat lijkt niet voldoende, want sinds de aanpassing van de verkeerssituatie rijden er regelmatig auto's door de straat en wordt er geparkeerd. Een nadarhek is immers snel aan de kant gezet en één enkele geparkeerde auto kan uitnodigend werken.

Bij de lokale politie is wat gemor te horen over het feit dat de Stad op haar rekent voor handhaving, terwijl dwingendere maatregelen zoals bloembakken of paaltjes de werkdruk voor de politie gemakkelijk zouden verlichten. Bij de moeizame invoering van nieuwe wegmarkeringen op de Zwarte Lievevrouwstraat en de Visverkopersstraat klonken er gelijkaardige klachten van de politie.

Positieve evaluatie, maar extra maatregelen

De evaluatie van de voetgangerszone in de Sint-Katelijnestraat door het stadsbestuur is wel positief. "Voetgangers kennen het nieuwe statuut en buurtbewoners en handelaars zijn enthousiast en tevreden," zegt schepen Dhondt in een mededeling.

Toch erkent ook Dhondt dat er overtredingen gebeuren. Er komen dan ook extra maatregelen om illegaal parkeren te verhinderen. "De straat wordt verder ingericht. Er komen extra fietsnietjes om te verhinderen dat mensen hun auto parkeren en schepen Maingain van Défi zal zorgen voor extra terrassen op de parkeerstroken." Om te verhinderen dat mensen de straat alsnog inrijden zal een groot informatiebord geplaatst worden.

sint-katelijnestraat autovrij auto's
© Velodossier via Twitter | Autovrij, vooral in theorie

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, Sint-Katelijnestraat, autovrij, foutparkeren, politie, fietsbrigade

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni