De Rogiertunnel
© PhotoNews | De Rogiertunnel.

Strengere regels voor Brusselse tunnels

© Belga
12/04/2019
Updated: 12/04/2019 17.07u

De tunnels in Brussel hebben in de toekomst om de zes jaar een exploitatievergunning nodig. Dat is een van de nieuwe veiligheidsnormen die het Brussels Gewest binnenkort invoert, schrijven De Tijd en L'Echo vrijdag.

Na het tunneldebacle in 2016, toen verschillende tunnels noodgedwongen moesten sluiten omdat ze jarenlang niet onderhouden werden en bijna letterlijk uiteenvielen, heeft het Brussels Gewest een nieuw kader opgesteld voor de controle op de tunnels. Het gaat om de omzetting van Europese regels.

Exploitatievergunning

Nieuw is dat de exploitatievergunnign om de zes jaar vernieuwd moet worden. "Dat is een vergunning waarmee de tunnel kan openblijven. Om die te vernieuwen, krijgt de tunnel een soort van veiligheidsdossier waarin alle informatie verzameld wordt over de staat van de tunnel, maar ook over het aantal auto's dat erdoor rijdt," legt de woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) uit.

Dat rapport wordt dan verstuurd naar een evaluatiecomité, die kan beslissen om de tunnel langer open te houden of eventueel te sluiten.

De nieuwe regels gelden voor alle tunnels die langer zijn dan 200 meter.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit, Tunnels, tunnel

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni