Tegenslag bij metrowerken Stalingrad zorgt voor vertraging en extra kosten

Bram Van Renterghem
© BRUZZ
25/03/2022

Er zijn technische problemen opgedoken bij het graven van een metrotunnel onder het Zuidpaleis in centrum Brussel. Bijkomende testen en analyses zorgen voor vertraging. Ook de kostprijs gaat omhoog.

Dat er complicaties zijn, verneemt BRUZZ uit goede bron en wordt bevestigd door de MIVB. Die problemen zijn ruim een maand geleden opgedoken, en gaan over de grond onder het Zuidpaleis, waarin het moeilijker blijkt dan gedacht om een tunnel te boren.

"Op zich zijn er geen stabiliteitsproblemen met het Zuidpaleis", zegt An Van hamme van de MIVB, "het is niet dat het paleis nu gaat inzakken. Wel hebben we bij de uitvoering gemerkt dat de ondergrond niet overal dezelfde is, dat die fluctueert. Dat komt omdat de Zennebedding die daar liep, verschoven is. Daarom voeren we nu bijkomende testen en analyses uit om te bekijken welke parameters we moeten aanpassen bij de uitvoering van de werken."

Anders gezegd: het graven in die ondergrond kan voor verrassingen zorgen. Volgens de MIVB komt de realisatie van de tunnel en het metrostation niet in gevaar. "We zijn bezig met een technische oplossing uit te werken, het is absoluut beheersbaar", zegt Van hamme.

Timing

Wel zijn er gevolgen voor de timing, al wil of kan de MIVB daar nog niks over kwijt. "Het is voorbarig om daar al uitspraken over te doen", aldus Van hamme. Dat zegt ook Pieterjan Desmet, de woordvoerder van Brussels minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). "Er wordt nu volop onderzocht wat de impact is van deze onverwachte tegenslag op de timing van het project."

Bronnen dicht bij het dossier spreken echter van een flinke tegenvaller, met een mogelijke vertraging van maanden. Die vertraging geldt voor de bouw van metrostation Toots Thielemans, maar ook voor de hele omvorming van de premetrolijn, waar nu tram 3 en 4 doorrijden, naar een volwaardige metrolijn. Oorspronkelijk moest die omvorming af zijn in 2025. Of dat nog gehaald wordt, is onduidelijk.

Prijskaartje

De technische complicaties en de bijhorende vertraging hebben ook een effect op het kostenplaatje, bevestigt minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD). In februari werd aangekondigd dat de totaalkost voor de metro - dus de omvorming van premetro naar metro en de nieuwe lijn 3 naar Bordet - stijgt van 1,6 naar 2,3 miljard euro. Veel uitleg werd daar toen niet bij gegeven.

“Deze technische moeilijkheden aan het Zuidpaleis verklaren mee de stijging van deze kosten, al zijn ze niet de enige oorzaak”, zegt Gatz nu.

Voor de omvorming van premetro naar metro was 699 miljoen uitgerekend, maar dat bedrag wordt nu dus overschreden, al is nog onduidelijk met hoeveel, iets wat deels afhangt van de vertraging die het project oploopt.

"Het is nu al duidelijk dat dit een meerkost zal betekenen", bevestigt het kabinet Van den Brandt. "We wachten op het verslag over de precieze situatie. Dat zal meer duidelijkheid scheppen."

Correctie: in een eerdere versie stond dat de omvorming Albert-Noord 600 miljoen euro kost. Dat was van meet af aan 699 miljoen euro, en is nu aangepast in de tekst.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Brussel-Stad, Mobiliteit, Stedenbouw, metrostation Toots Thielemans, premetrotunnel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni