Trajectcontrole Leopold II-tunnel nog niet voor morgen

© Alertes Contrôles De Police - Infos BruxellesFacebook

De Leopold II-tunnel is al enige tijd uitgerust met een systeem voor trajectcontrole. Toch is het systeem nog niet operationeel omdat noch Brussel-Stad, Sint-Jans-Molenbeek of Koekelberg de toestemming gaven de trajectcontrole te gebruiken. “Er zijn bepaalde prioriteiten.”

Het was vooral uittredend burgemeester van Koekelberg Philippe Pivin (MR) die weerwerk bood in verband met de ingebruikname van de trajectcontrole. Maar ook toekomstig burgemeester Ahmed Laaouej (PS) wil de zaak eerst rustig bekijken, zegt hij in een onderhoud met de RTBF.

“Uittredend burgemeester Pivin was tegen de trajectcontrole omdat die veel extra werk voor de politie met zich zou meebrengen,” zegt Laaouej. “Daarom zal ik zelf ook geen overhaaste beslissingen nemen.”

Laaouej zegt dat hij eerst wil overleggen met de lokale politie en met specialisten. Pas nadien kan er volgens de politicus beslist worden. “Er zijn vereisten inzake veiligheid en vlotheid van het verkeer,” aldus Laaouej. “Op dat vlak moeten we prioriteiten stellen.”

Nooit gebruikte camera's

De trajectcontrole kostte een slordige 150.000 euro. Volgens Laaouej heeft het systeem nu al impact op de snelheid van de bestuurders, zelfs al trad het nog niet in werking. “Het doel van dergelijke radar is af te schrikken,” zegt Laaouej. “Maar we moeten ook kunnen meten of het de vlotheid van het verkeer niet in gedrang brengt.”

In juni kwam al boven water dat de camera's voor de trajectcontrole weg moesten voor de renovatiewerken. Pas in 2021 zouden ze kunnen terugkomen.

Renovatie Leopold II-tunnel

De renovatiewerken aan de verouderde Leopold II-tunnel zullen tot 2021 duren. Enkel 's nachts en tijdens de zomers wordt de tunnel volledig afgesloten.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?