Transporteurs sluiten zich aan bij juridische actie tegen coronafietspaden

© Saskia Vanderstichele
| De UPTR noemt het mobiliteitsbeleid in Brussel surrealistisch.

De Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers (UPTR) wil een interventieverzoek indienen om aan te sluiten bij de juridische actie van Mauto Défense, een vzw die opkomt voor de belangen van automobilisten, tegen de coronafietspaden in het Brussels Gewest.

De vzw Mauto Défense, en drie andere personen die menen rechtstreeks schade te ondervinden van de fietspaden, dienen op 14 oktober een verzoek tot staking van de coronafietspaden in bij de burgerlijke rechtbank van Brussel. "Het doel van deze actie is om het Brussels Gewest te dwingen om de zogenaamd tijdelijke fietspaden onmiddellijk te verwijderen," aldus Lucien Beckers, de Ukkelaar achter de Facebookgroep 'L'automobiliste en a marre' en de vzw Mauto Défense. Beckers Facebookgroep telt op dit moment meer dan 20.000 leden.

De Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers (UPTR) wil zich nu ook aansluiten bij de actie en wil daarom een interventieverzoek indienen. "Het Brusselse mobiliteitsbeleid oogt momenteel zoals de schilderijen van Magritte: surrealistisch," klinkt het in La Dernière Heure.

De UPTR noemt het voorbeeld van de Sylvain Dupuislaan in Anderlecht. “Het is verbazingwekkend dat niemand er serieus over heeft nagedacht dat het bevoorraden van een winkelcentrum ter grootte van het Westland Shopping Center noodzakelijkerwijs veel transport met zich meebrengt en dat aanbod alleen per vrachtwagen kan worden gerealiseerd,” legt Michaël Reul, secretaris-generaal, uit. "In plaats van de weggebruikers te verdelen, pleiten we ervoor dat de regionale autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor mobiliteit, een 'inclusieve' en gecoördineerde aanpak hanteren."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?