Geregelde snelheidscontroles op de Haachtsesteenweg in Schaarbeek

| Snelheidscontroles op de Haachtsesteenweg in Schaarbeek worden vanaf nu nog uitgebreider (archiefbeeld)

Twee extra flitspalen op de Haachtsesteenweg

SDS
© BRUZZ
03/10/2022
Updated: 03/10/2022 19.56u

Op de Haachtsesteenweg zijn niet zo ver van de Sint-Servaaskerk twee bijkomende flitspalen geïnstalleerd. Die moeten bestuurders, die nog maar in één richting door mogen rijden, in de nu rustiger straat ontmoedigen het gaspedaal in te drukken.

Op de Haachtsesteenweg in Schaarbeek zijn twee bijkomende flitspalen geïnstalleerd, maar die werken nog niet.

"Alle handtekeningen zijn gezet om ze in werking te kunnen stellen", zegt Audrey Dereymaeker, woordvoerster van de politiezone Noord (Sint-Joost, Schaarbeek, Evere). De Haachtsesteenweg is een gewestweg, dus gemeente én Gewest moesten zich akkoord verklaren. Eind deze week zullen de flitspalen in werking treden, zegt Dereymaeker.

Het was op de Haachtsesteenweg, een lange en drukke straat, dat Stephanie Verbraekel (28) in 2017 doodgereden werd door een hardrijder. Het drama leidde tot het ontstaan van burgercollectief 1030/0 en zette het probleem van de verkeersonveiligheid in de gemeente in de schijnwerpers.

Uiteindelijk kwam de gevraagde trajectcontrole in de straat er niet, omdat ze te veel zijstraten heeft. In de plaats werd gekozen voor vier flitspalen, twee aan de kruising met de Voltairelaan en twee bij de Schaarbeekse Haardstraat. Begin 2020 richtte 1030/0 een herdenkingsmonument ter ere van Verbraekel op rond een boom, ter hoogte van waar zij woonde op de Haachtsesteenweg.

'Wereld van verschil'

Naar aanleiding van de invoering van een eenrichtingsstraat op de Haachtsesteenweg - in het kader van Good Move - komen er nu twee extra flitspalen in de straat, bevestigt schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen). "Een eenrichtingsstraat is veel minder chaotisch, en we willen vermijden dat chauffeurs er net om die reden te snel gaan rijden."

De ene flitspaal staat ter hoogte van het tramdepot, de andere op 20 meter van de straathoek waar de jonge vrouw vijf jaar geleden omkwam.

Die eenrichtingsstraat is een hele verbetering, erkent Pieter Fannes, woordvoerder van 1030/0. "Het is veel rustiger sinds die een dikke maand geleden is ingevoerd, en zeker voor de doorstroming van tram en bus maakt het een wereld van verschil."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni