| Simulatiebeeld van het vernieuwde station Albert, waar reizigers kunnen overstappen tussen tram en de nieuwe metrolijn 3.

Ukkelaars in het verzet tegen metrolijn 3

LV
© BRUZZ
11/02/2019

Heel wat Ukkelaars zien op tegen de komst van metrolijn 3 omdat ze hun rechtstreekse tramverbindingen met het stadscentrum verliezen. Een petitie opgestart door een bewoner verzamelde ongeveer 1.600 handtekeningen.

De voltooiing van metrolijn 3 is ondertussen opgeschoven naar 2030, maar de ombouw van de bestaande premetro tussen Albert en het Noordstation tot een echte metrolijn is nog altijd gepland voor 2024. Het betekent dat een belangrijk deel van het tramnet over een vijftal jaar drastisch gaat veranderen.

Tussen Albert en het Noordstation zal enkel nog een metro rijden. De tramlijnen die vandaag gebruik maken van de premetro zullen in de toekomst dus niet meer dwars door het stadscentrum kunnen. Om naar Beurs of de Brouckère te gaan, zullen reizigers moeten overstappen.

Vanuit Ukkel zal die overstap gebeuren aan Albert, waar trams 4, 7 en 51 hun eindhalte krijgen. Heel wat gebruikers van die lijnen zien de veranderingen niet zitten. Een online petitie verzamelde sinds eind vorig jaar ongeveer 1.600 handtekeningen.

Vragen bij studie

“De metro zal zogezegd sneller zijn, maar in werkelijkheid zullen veel mensen langer onderweg zijn omdat ze moeten overstappen en dus twee keer wachten”, zegt Alain Branchey, initiatiefnemer van een petitie tegen metro 3. “Vooral voor mensen die minder mobiel zijn zoals ouderen en gezinnen met kleine kinderen is dat een groot probleem.”

Volgens de Ukkelaar, werkzaam in het bankwezen, zijn de alternatieven voor de metro onvoldoende onderzocht en heeft de politiek te weinig open gecommuniceerd over de motivatie. “We moeten ons vragen stellen bij Bruxelles Metro Nord, het bureau dat belast werd met de studie voor de metro”, klinkt het. “Het gaat in werkelijkheid om een consortium van aannemers die er alle belang bij hebben dat ze daarna zelf die metro kunnen bouwen. Je laat tabaksfabrikanten toch ook niet onderzoeken of roken schadelijk is? Ik heb eerlijk gezegd nog geen enkele onafhankelijke expert zien pleiten voor de metro.”

Premetro verlengen in Schaarbeek

Net zoals bijvoorbeeld onderzoeker Kevin Lebrun, meent Branchey dat de verdere uitbouw van de bestaande premetro een betere optie is voor Brussel. “Ik ben niet principieel tegen de metro, maar het is duidelijk dat in dit geval een veel goedkopere en snellere oplossing bestaat om de capaciteit te verhogen. Tussen Albert en het Zuidstation rijden drie tramlijnen door de premetrotunnel. Dan moet het toch ook kunnen tussen Zuid en Noord? Zo kan je al meer mensen vervoeren en bovendien nog meer wijken een rechtstreekse verbinding met het centrum bieden.”

Voorwaarde is wel dat de trams overal in eigen bedding gaan rijden om voldoende stiptheid en snelheid te garanderen. Dit lukte tot nu toe bijvoorbeeld nog niet met tram 55 in Schaarbeek. “Als er voldoende vraag is, kan je dan nog de premetro met enkele stations verlengen in Schaarbeek. Dat is nog altijd veel minder ingrijpend dan een volledige metrolijn.”

Verdedigers van de metro stellen steevast dat de premetro op termijn niet kan voldoen aan de vraag, vooral tussen Noord en Zuid. “Maar dan kan je nog altijd een bovengrondse tram aanleggen op de centrumlanen. Die zijn nu deels verkeersvrij gemaakt, waardoor er plaats is voor een tram. Met drie lijnen onder de grond en eentje erboven is het aanbod al dubbel zo groot als vandaag. Meer zelfs als je enkel moderne, lange trams inzet.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, metro, premetro

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni