Urbike test leveringen met fietsen en aanhangwagens in Brussel

© Urbike-Facebook
| Een Urbike-fiets met aanhangswagen

Fietsen is de toekomst van leveringen in de binnensteden. Dat is het motto van de coöperatieve vennootschap Urbike. Gedurende twee jaar test Urbike leveringen met fietskoeriers met aanhangwagens in het Brussels Gewest. Met een capaciteit tot 1,5 m3 en 200 kilogram goederen kan deze oplossing een geloofwaardig alternatief voor bestelwagens zijn.

Urbike wil een degelijk alternatief worden voor de klassieke leveringen in de steden. "Bijna één op de tien voertuigen in Brussel is een bestelwagen die in de stad een levering moet doen", zegt Philippe Lovens van Urbike. "De gemiddelde snelheid van een voertuig in de stad is 11 km/uur. Vooral de laatste kilometer tot aan de bestemming is de achilleshiel van het goederentransport. Het drukke verkeer en de dichte bebouwing maken leveringen vaak moeilijk en weinig efficiënt. Voor de meeste vervoerders is de laatste kilometer verhoudingsgewijs de duurste, zowel economisch gezien als op het vlak van mobiliteit en milieu."

De nieuwe coöperatieve vennootschap wil zo veel mogelijk bestelwagens vervangen door fietsen. Urbike zet fietskoeriers in met aanhangwagens die een palet of een container, afkomstig van een vrachtwagen boot of trein, kunnen meepikken en elders in de stad afleveren. "We willen bewijzen dat fietsleveringen een reële oplossing zijn voor het transport over de laatste kilometer en dat ze kunnen gebruikt worden voor alle soorten goederen", benadrukt Lovens.

Urbike2
© Urbike-Facebook
| Geen lading te zwaar.

66.000 ton minder CO2

Vanaf 2020 plant Urbike 115.000 fietsleveringen per jaar. De vennootschap maakt zich ook sterk dat er zo'n 20 lokale en duurzame jobs gecreëerd worden. Volgens Urbike kan zo op lange termijn 66.000 ton CO2-uitstoot vermeden worden. Volgens Lovens is dat een vermindering van 2 procent van de huidige totale uitstoot van het Brussels Gewest.

Vrachtvervoer is verantwoordelijk voor 25 procent van de CO2-uitstoot in de hoofdstad. De partners van Urbike zijn bpost, Delhaize, Multipharma en Centrale de Soins et Services à Domicile de Bruxelles (CSD). Bpost bezit al een grote vloot elektrische fietsen en wil zich nog beter aanpassen aan de toegankelijkheidsbeperkingen van de stadscentra.

"Bij Bpost zijn we er ons van bewust dat onze activiteiten een belangrijke impact hebben op het milieu. Deze test stelt ons in staat om twee belangrijke strategische pijlers te verzoenen, enerzijds het verminderen van onze ecologische voetafdruk door het gebruik van milieuvriendelijke transportmiddelen en anderzijds een duurzaam antwoord bieden op de verwachtingen van de klant die steeds meer pakjes versturen.", aldus CEO Koen Van Gerven.

Delhaize laat enkele van zijn Brusselse winkels voortaan bevoorraden door fietscontainers. "Met dit fietsproject willen we in de eerste plaats bekijken hoe we op een duurzame manier de winkels kunnen bevoorraden. Hoe meer winkels we kunnen we beleveren met de fiets, hoe minder vrachtwagens in het verkeer en hoe beter voor het milieu", zegt CEO Xavier Piesvaux.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?