Parkeerboetes Anderlecht 2

| De prijs van een parkeerboete zou verhogen van 25 naar 40 euro (archiefbeeld)

Van den Brandt verlaat ministerraad na onenigheid over parkeerbeleid

SDS
© BRUZZ
16/12/2021
Updated: 16/12/2021 15.36u

De wekelijkse vergadering van de Brusselse regering is donderdag opgeschort nadat minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) is opgestapt na onenigheid over een ontwerp van nieuwe parkeertarieven, bevestigt haar woordvoerster. Ze wil daarmee een statement maken ten opzichte van de PS, die het regeerakkoord op het vlak van mobiliteit volgens haar niet respecteert. De PS zou niet aan de prijs van bewonerskaarten willen raken.

Het ontwerp van parkeerordonnantie van bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen) ligt vandaag voor de derde lezing op de regeringstafel. Het past binnen het gewestelijke Good Move-plan, dat tegen 2030 65.000 minder parkeerplaatsen op straat voorziet. "Een van de hefbomen om te zorgen dat meer mensen in parkeergarages parkeren is ervoor te zorgen dat de prijzen in overstapparkings en parkeergarages dalen, en die op straat tegelijk stijgen", zegt Van den Brandts woordvoerder Pieterjan Desmet aan BRUZZ.

In het groene voorstel zou de prijs van retributies opgetrokken worden van 25 euro nu naar 40 euro, schrijft de krant L'Echo donderdag. Bovendien zou de prijs voortaan jaarlijks op 1 februari geïndexeerd worden. Desmet wil de cijfers niet bevestigen, omdat de regering de definitieve bedragen nog niet heeft afgeklopt. "De voorgestelde tarieven zijn een compromis na twee workshops die we in november hebben georganiseerd voor de gemeenten."

Ook het parkeertarief in groene zones zou gevoelig verhoogd worden. Een studie van consultancybureau Rebel toonde eerder al aan dat die behoorlijk laag zijn in vergelijking met andere steden, wat bezoekers aanzet om op straat te parkeren, in plaats van in parkeergarages of overstapparkings. Het eerste uur parkeren kost bijvoorbeeld 4 euro in Parijs, 4,7 euro in Kopenhagen en zelfs 7,5 euro in Amsterdam. In de duurste Brusselse gemeenten is dat maar 2 euro, en dat na veel verzet van autobezittende bewoners.

Bewonerskaarten

Een nauw hiermee verwante kwestie is de prijs van de bewonerskaarten. Hoe goedkoper die zijn, hoe meer bewoners hun auto op straat stallen. De regering had bij haar aantreden al vastgelegd dat ze die prijzen in elke gemeente gelijk wil trekken en het aantal bewonersvergunningen per huishouden tot twee wil beperken.

Het voorstel dat nu op tafel ligt wil de huidige prijzen ook gevoelig opschroeven: 60 euro voor een eerste bewonerskaart, en 120 voor een tweede. Mensen met een tweede verblijf in het gewest zouden 500 euro voor een bewonersvergunning moeten neertellen.

Maar bronnen binnen de regering melden dat de Franstalige socialisten de verhoging van die prijzen niet meer zien zitten. Zij zouden de timing ongelukkig vinden, "vanwege de aanhoudende coronacrisis en de sociaal-economische impact daarvan". De woordvoerster van minister-president Rudi Vervoort (PS), Zeynep Balci, wil dat bevestigen noch ontkennen.

Minister Van den Brandt verliet donderdagmiddag de ministerraad, ook al moesten een aantal dossiers nog besproken worden, merkte persbureau Belga. Haar woordvoerder wil daar tegenover BRUZZ niet te diep op ingaan: "We wilden vooral intern een statement maken dat het zo niet verder kan. Er wordt teruggekomen op gemaakte beslissingen. Maar volgende week zitten we opnieuw aan tafel. We staan open voor discussies, maar dan wel op basis van het regeerakkoord."

MR: 'Belastingswoede van de groenen'

Oppositiepartij MR haalt in een reactie uit naar 'de belastingswoede van de groenen in volle economische en gezondheidscrisis'. Volgens parlementslid Anne-Charlotte d'Ursel moet deze nieuwe aankondiging de Brusselaar verontrusten, die reeds getroffen is door beslissingen van deze meerderheid zoals de kilometerheffing, de nieuwe verstrengingen van de LEZ op 1 januari en het schrappen van 65.000 parkeerplaatsen.

PVDA: 'Van den Brandt viseert werknemers'

Voor PVDA-parlementslid Youssef Handichi 'pakt Van den Brandt eens te meer de werknemers die geen alternatief voor de auto hebben'. "Men blijft de tarieven verhogen. Er staat geen maat meer op. De werknemer die om 5 uur 's morgens aan zijn shift begint, wanneer er nog geen openbaar vervoer is, heeft een auto nodig. Hij heeft geen keuze, en nu zal zijn bewonerskaart hem jaarlijks 60 euro kosten. De parkeerboetes worden ook duurder: die gaan van 25 euro naar 40 euro per halve dag," hekelt Handichi.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni