Zicht vanuit het atomium op de heizelvlakte en het Koning Boudewijnstadion: hier moet het NEO-project verrijzen

| Zicht vanuit het atomium op de heizelvlakte en het Koning Boudewijnstadion: hier moet het NEO-project verrijzen.

Verzet tegen nieuwe mobiliteitsoplossingen Neo: 'Hoop dat dit om te lachen is'

BVR
© belga - BRUZZ
15/02/2022

Verschillende organisaties kanten zich tegen een derde wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan (GBP) voor het Neo-project. Dat moet een nieuw stadsdeel worden met onder meer een winkelcentrum van 72.000 vierkante meter. Ze geven de mogelijke mobiliteitsoplossingen die gepland worden een onvoldoende.

Het project Neo bestaat uit een nieuwe economische, toeristische, vrijetijds- en huisvestigingspool op de Heizelsite. De doelstelling is om een nieuwe toegangspoort tot Brussel te worden. Daarvoor moet eerst het Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP) gewijzigd worden, dat aangeeft welk stuk grond voor welke functie gebruikt mag worden.

Het openbaar onderzoek voor de wijziging van het GBP wordt binnenkort opgestart. En dus kaart het interregionaal platform, met daarin organisaties zoals Unizo, BBL, ACV en Bral, samen met het wijkcomité Triangel en Laeken.Brussels vzw nu de problemen van de mogelijke mobiliteitsoplossingen aan.

Verbindingsweg

Volgens de middenveldorganisaties liggen er drie scenario's op tafel. Een eerste is dat waarbij de hoofdtoegang tot Neo de verbindingsweg is tussen Parking C en de Keizerin Charlottelaan. Voor die verbindingsweg lijkt een politieke deal tussen Vlaanderen en Brussel in de maak. Die zou het verkeer met meer dan 1.700 wagens per uur doen stijgen, naast een woonwijk.

Een tweede optie is om het lichte verkeer via de A12 af te leiden via het Atomium. Dat zou tot 3.600 auto's per uur via het monument leiden. “Dit voorstel grenst aan de waanzin,” aldus de organisaties. “Wij gaan ervan uit dat snel iemand zegt dat dit scenario 'maar om te lachen was.'"

Het derde scenario is dat van twee secundaire toegangen via zowel A12 als de Ring. Met grote drukte in de wijken rond de Houba De Strooperlaan tot gevolg.

'Geen oplossing'

"Kortom, er is geen elegante oplossing om de mobiliteitsknoop te ontwaren. En dat allemaal om in en uit een parking te geraken onder een winkelcomplex van 72.000 vierkante meter. Zit daar de dag van vandaag echt nog iemand op te wachten?" vraagt het interregionaal platform.

De organisaties vragen om de wijziging van het Gewestelijk Bestemmingsplan op te bergen en een echt debat te openen over de invulling van het Heizelplateau.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni